Camilla Bergman lämnade vd-posten på Breakit för att starta upp ett nytt hemligt projekt. Det hemliga visade sig vara ett nischat mediehus inom B2B-journalistik, Loop. Affärsidén är att leverera nyheter inom ämnesområden som tech, klimat, energi och social hållbarhet. Förra veckan lanserade Loop, som just nu består av Camilla Bergman och Metros tidigare chefredaktör Thomas Eriksson, med ett av sina B2B-spår, Impact Loop. Hur är det att bygga ett nischat mediehus våren 2023? ”Jättekul! Det har inte varit så många journalistiska mediesatsningar de senaste åren, förutom kanske Breakit och Kvartal. Folk är väldigt positiva. Alla är ju ute och söker kapital till en SaaS-satsning medan det är en som söker till en mediesatsning.” Hur är klimatet på kapitalmarknaden då? ”Det är tudelat. Jämför man med en SaaS-produkt som ska ut globalt och lovar 50 eller 100 gånger insatsen, om man är inne i det spacet, då väljer man hellre det som investering. Men så finns det den andra delen, som kan media och vill investera i mediesatsningar.” Nu har Loop stängt sin första runda och plockat in sex miljoner kronor (nästan allt i reda pengar) och mer än ett dussin nya delägare. Att det blev så många förklarar Camilla Bergman med att hon sökte den rätta mixen mellan kvinnor och män och erfarenheter i allt från AI och Saas till journalistik och marknadsföring. På ägarlistan finns nu profiler som Systematiq-grundaren Magnus Robertson, Driva Eget-grundaren Anders Andersson, Perfect Days tidigare vd Karolina Roslund, Almi Invests tidigare fondchef Jens Bäckbom (som nu startat Pareto Business School), Rebecca Linneros som ligger bakom Lindex satsning Female Engineering och Ulrika Ek, chef för mediapartners på Meta i Norden. Camilla Bergman har också gått in med en miljon i satsningen. Hon äger största delen i bolaget med medgrundaren Thomas Eriksson. Lars Dahmén, tidigare vd för Bonnier Tidskrifter, Sydsvenskan och IDG, är en av dem som har gått in med pengar. Han är också ordförande och är strategisk rådgivare i Loop. Vad har varit din svåraste utmaning hittills? ”Att komma i land med allting, med medgrundare och investerare. Det har tagit jättemycket mer tid än själva produkten. Det är på gott och ont att ta in kapital. Jag hade kunnat sätta mig och skriva nyhetsbreven själv redan i februari men vill man satsa så vill man.” Just nu är det Camilla Bergman och Thomas Eriksson som kör. Nästa steg – och dit kapitalet kommer att gå – är att anställa reportrar, sälj- och marknadspersonal. ”Målet är att starta flera nyhetstjänster inom B2B. Nu är vi igång med den första och den kanske inte når break-even innan år tre och då kommer vi ändå välja att dra igång fler.” Hur vet ni när ni har proof of concept, att idén flyger? ”Jag skulle säga att man märker ganska snabbt om det finns en betalningsvilja, att man kan se på datan och att pengarna strömmar in. Det och magkänslan. Bara man ser att intäkterna rullar in och stiger så kan man dra igång fler.” Just nu befinner sig Camilla Bergman i kavla upp ärmarna-fasen. Hon och Thomas Eriksson jagar nyheter och skriver. Den tidigare Breakit-vd:n är tillbaka i journalistiken – och gillar det. ”Det är så roligt!” Hon vill också undvika en vanlig miss. ”I början handlar det väldigt mycket om att göra jobbet. Man måste kunna det innan man ska lära ut till någon annan. Jag tror att många startupbolag går bet där. De vill förmedla sin vision och att andra ska bygga upp den. Nu kommer jag att fatta vad våra reportrar ska göra hela dagarna. Det är småföretagartänk.” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.