Sök

Krisen drabbar Bärta – förlusterna ökar (och de behöver ta in pengar snabbt)

BärtariskkapitalFoodtech

Pia Qvarnström, grundare och vd för Bärta.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Den veganska uppstickaren har fått sjösätta sparpaket.

Hög inflation och skenande matpriser har drabbat de dyrare växtbaserade alternativen i butikshyllan hårt. Konsumenterna går tillbaka till kött (även om det också har blivit megadyrt), vilket gjorde att volymerna i kilo för den här typen av kost har gått ner med drygt 10 procent i fjol.

Energi- och fraktpriser tar inte heller semester, utan fortsätter öka, samtidigt som lönerna ska höjas.

Ja, vi kan konstatera att foodtech-bolagen har det extra tufft just nu. Speciellt de som har satsat stora pengar på att vara ett konsumentvarumärke. Det ser den som granskar siffrorna i årets upplaga av Breakits stora foodtech-kartläggning.

En av de som märkt av det nya klimatet, som alltså har förändrats totalt på bara ett och ett halvt år, är Bärta.

LÄS MER: Investerarna: Tvärnit inom foodtech – flera bolag kan tvingas kasta in handduken (här är trenderna och råden)

Karlshamnsbolaget tillverkar veganska produkter med den gula ärtan som huvudingrediens, och grundades sommaren 2014 efter mycket experimenterande. Det är Pia och Thomas Qvarnström som står bakom konceptet som säljs hos bland annat Hemköp, Willys, Citygross, Coop och Ica. Några av storägarna är Almi Invest, Kale United och Aggregate Media.

Bokslutet visar att Bärta under 2022 drabbades av ett intäktstapp på 14 procent, då de gick från en omsättning på 4,2 miljoner kronor till 3,4 miljoner. Samtidigt ökade rörelseförlusten från 6,6 miljoner kronor till 9,4 miljoner.

Det här har tvingat Bärta att förändra strategin.

“Vi sjösatte kostnadsbesparingar som framför allt inneburit att vi har dragit ner på antalet tjänster och lagt om strategin från snabb expansion till en mer organisk tillväxt”, säger grundaren och vd:n Pia Qvarnström.

Tjänsterna gick från nio till sex, och drabbade HR, sälj och produktion.

“Vi påbörjade förändringarna i början av året och har successivt minskat kostnaderna månad för månad. Under första kvartalet 2023 sålde vi drygt 20 procent fler produkter och kostade en miljon mindre. Detta samtidigt som vi, precis som alla andra, har ökade kostnader för råvaror, energi och transporter.”

Vill ta in mer pengar

I fjol genomfördes hela tre nyemissioner i Bärta. Vi skrev bland annat om hur bolaget fick in 16 miljoner kronor, i en runda som ägde rum via handelsplatsen Pepins. Det resulterade i 700 nya aktieägare, och där även storägarna gick in.

Nu har man precis beslutat om att genomföra ytterligare en konvertibelemission, alltså ett lån som framåt kan konverteras till aktier i bolaget, om cirka 3 miljoner kronor. 

Med den summan skulle bolaget kunna finansieras drygt ett år framåt. Men misslyckas Bärta (det vill säga med att få in pengar på under lägstanivån 500.000 kronor), så finns det en fara för bolagets framtid.

Vi är fortfarande ett litet bolag som behöver växa för att kunna bära våra kostnader, så ja, vi behöver få in kapital för företagets långsiktiga överlevnad.”

Hur jobbar ni nu för att vända till positivt resultat? Och när kommer ni lyckas?
“Vi ska fortsätta jobba på fler försäljningskanaler och hålla nere kostnaderna genom strategiska samarbeten. Vi räknar med positivt kassaflöde under kvartal fyra 2024.”

Vad ser du mest fram emot i närtid?
“Den här veckan har vi gått live på Stockfiller (samlat system för orderhantering inom livsmedelsindustrin, Breakits anm.) och ser fram emot att kunna driva försäljning via den kanalen. Vi smyglanserar också en ny produkt som vi kommer att kunna berätta mer om senare.”

Bärtas försäljningsprognos för 2023 ligger på 4,3 miljoner kronor.

Du har väl inte missat vår stora foodtech-special? Du hittar artiklarna här:

Hajpade men pressade – så går det för foodtechbolagen (investeringarna, siffrorna och konkurshoten)

Cellkött, hampa och måltidsdryck – här är 15 heta uppstickare som vill förändra framtidens mat

Investerarna: Tvärnit inom foodtech – flera bolag kan tvingas kasta in handduken (här är trenderna och råden)

Re:meat vill lägga odlat kött på din tallrik – ger sig in i kontroversiella branschen

Läs mer