Rubrikerna om Storytel tycks avlösa varandra. I maj lade ljudboksjätten korten på bordet för årets första kvartal och bjöd på en omväxlande historia. Tillväxten minskade och bolaget tappade kunder i Norden, samtidigt som resultatet förbättrades. Siffrorna finns att läsa om här. Förra våren lämnade Jonas Tellander vd-posten efter 17 år. In klev istället Ingrid Bojner som blev tillförordnad vd. I höstas tog Johannes Larcher över som högsta chef. Han har en erfarenhet av streaming- och mediebranschen som löper över 20 år och som HBO-chef ledde han lanseringen av tjänsten i 60 länder. Några månader innan Johannes Larcher klev in i bolaget flaggades det för uppsägningar – och minst 100 av 700 anställda skulle få lämna sitt jobb. Ingrid Bojner, som chefade då, förklarar sparpaketet med att bolaget ska skapa en effektivare och mer skalbar organisation. Nu berättar Storytel om sina finansiella mål på vad som benämns som “medellång sikt”, enligt ett pressmeddelande. Koncernens nettoomsättning ska uppgå till minst 5 miljarder kronor år 2026 genom organisk tillväxt. Den genomsnittliga årliga tillväxten av streamingintäkter ska vara 15 procent. Under förmiddagen steg aktien med närmare 5,8 procent. Målet kan sättas i relation till att Storytel under 2022 omsatte 3,2 miljarder kronor. Bolaget vill alltså öka intäkterna med närmare 2 miljarder kronor på tre år. “Tillsammans med styrelsen har jag och min ledningsgrupp nu satt riktningen för vår strategiska resa framåt och hur vi, steg för steg, ska leverera i enlighet med våra finansiella mål på medellång sikt. Storytel är en väl positionerad ledande aktör inom den snabbt växande ljudbokssektorn, och vår strategi att driva både D2C-streamingtjänster samt ledande förlagsverksamheter ger oss värdefulla fördelar”, skriver Johannes Larcher i meddelandet. Vidare skriver han att bolaget inom streaming har en beprövad affärsmodell med en nuvarande EBITDA-marginal på över 20 procent i Norden och USA, exklusive centrala kostnader. “Vi kommer att allokera våra resurser till marknader med rätt förutsättningar för framgång, och genom att öka vår abonnemangsbas till mer än 3,2 miljoner betalande abonnenter till 2026 når vi en position att leverera tillväxt med en ökad lönsamhet över tid”, skriver han. Kort därefter flaggade bolaget för ännu en nyhet. Storytel ingår ett exklusivt partnerskap med ElevenLabs, som i ett pressmeddelande benämns som “den ledande leverantören av mjukvara för AI-röster.” Samarbetet ska omfatta utveckling av AI-röster anpassade till Storytels kärnmarknader, samt produktion av ljudböcker med AI-röster.