I den digitala världen kan man skapa ett globalt bolag från vilken stad som helst. Det var Hjalmar Winbladhs besked till Göteborgs entreprenörer under fredagens frukostevenemang med namnet Let’s go global.
Har har grundat en rad bolag, som bland annat telefonibolaget Rebtel och rabbatappen Wrapp. Nu leder han EQT Ventures nya superfond i Stockholm.
Från scenen berättade han bland annat om EQT-kollegan Kees Koolen, som tog bolaget Booking.com från ingenting till en årlig omsättning på 80 miljarder dollar. Under hela resan hade bolaget sitt huvudkontor i Amsterdam.
“Man har en stor fördel som ett lite större bolag i en mindre dam. Startar man ett framgångsrikt bolag i Göteborg har man tillgång till talanger längs hela västkusten och sedan vidare ut i Skandinavien. Jag ser inte logiken i att flytta ett snabbväxande bolag härifrån till exempelvis Stockholm”, sade han från scenen.
Han lyfte även fram King och Spotify som exempel på bolag som hela tiden har behållit sina huvudkontor i samma stad.
“Jag tror att flytta en startup från sitt eget personliga nätverk och en sfär där man kan navigera alltid skapar en risk och ett mindre fokus på det som är viktigt, nämligen att bygga bolaget”, säger Hjalmar Winbladh, när Breakit pratar med honom efteråt.
Han medger samtidigt att kapitalbristen i vissa städer kan göra det svårare för bolag att bygga bolaget från samma plats.
“Vi som investerare ska inte flytta bolag för att vi är lata. Vi ska komma ut till städerna bolagen finns i”, säger han och fortsätter:
“Bolag ska synas och verka där de har störst möjlighet att lyckas. Det tror jag ofta är där entreprenören kommer ifrån. Jag tror att vi kommer se fler succébolag som blir stora i en lite mindre dam. Grundtesen är att du ska gräva där du står”, säger han.