Sök

Gjorde succé med Alla våra ligg – nu ska hon få alla att festa (med podd och e-handel)

Festligte-handelpodcast

Amanda Colldén, grundare Festligt.com. Foto: Johan Lindqvist

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Poddprofilen Amanda Colldén älskar att festa. Nu ska hon tjäna pengar på sitt intresse. “Alla våra ligg”-stjärnan gör comeback med en ny e-handel och podd där kända personer får berätta om sina partyminnen.

"Jag vill bygga ett community där folk kan komma och testfesta", säger hon.

“Alla våra ligg” var en av Sveriges mest lyssnade poddar under de fem år som Amanda Colldén och hennes kollega Anna Dahlbäck var med och drev den.

I samband med podden startade de en prenumerationstjänst för sexleksaker, Liggboxen, som senare såldes till Mshop. Men det var inte första gången hon gav sig in i e-handelssvängen. Redan som 23-åring fick hon investering till sin startup Wofo Agency – ett airbnb för säsongsarbetare – från Embracer Groups grundare Lars Wingefors.

Nu är hon sugen på att ta revansch, enligt henne själv. Denna gång får festen stå i fokus.

“Jag älskar att fira saker och fixa lekar och och har funderat ganska länge på hur jag kan fixa fest utan att vara på plats varje lördagskväll. Hur kan jag göra business av det här?”, berättar Amanda Colldén för Breakit. 

Varje år anordnar hon de så kallade “påskspelen” för hennes familj, där varje person får utföra grenar baserade på ens personlighet. I påskas fick brodern chokladprovning, där han skulle nejla om chokladen var Marabou eller Fazer, och mamman som är NO-lärare, fick en minut på sig att hämta så många saker från naturen som möjligt.

Nu ska Amanda Colldén göra samma grej, fast för hela svenska folket. De som köper hennes partypaket alltså.

Via e-handeln Festligt.com kommer Amanda Colldén att erbjuda bland annat frågesporter, festschema och lekar. Till exempel till 40-årsfirandet så är alla låtar, händelser och lekar baserat på år 1983. Upplägget kan även vara skräddarsytt till en specifik person.

“Jag har kommit på allt innehåll själv. Jag sitter minst två gånger om dagen, 25 minuter varje tillfälle, och sprutar ur mig idéer.”

Kända gäster

I kombination med e-handeln släpper Amanda Colldén podden "En jävla fest" där hon intervjuar kända personer om deras festupplevelser.

“Alla har olika relationer till fest och den kan vara väldigt komplex. Antingen att man inte blev bjuden som barn, eller att man blir bjuden på för många fester, men är introvert. Eller att fest är det roligaste som finns.”

Avsnitten är cirka en timme långa och kommer gästas av bland annat komikerna Messiah Hallberg och Sofia Dalén samt dj-duon Rebecca och Fiona. I Amanda Colldéns Instagram-flöde kan vi få en skymt om hur inspelningarna ser ut. Och ja – det skålas för fullt.

Hur lyckas man driva ett intresse mellan podd och e-handel då?
“Det handlar om trovärdighet i poddandet. Det är därför jag har valt poddmediet. Om det är något du inte menar så kommer det lysa igenom. Man kommer så oerhört nära sina lyssnare, medan man på Instagram får typ en sekund av deras tid. Och det här tror jag hjälper e-handelsförsäljningen”, säger Amanda Colldén och fortsätter:

“Dessutom har det i det här fallet saknats en podd som handlar om fest, ändå är fest något som folk googlar som galningar på. Jag kommer pusha hårt för båda på hemsidan och i podden. Det blir som en rullande native.”

Det finns flera som erbjuder såna här typer av paket, för att inte tala om vad jag kan hitta gratis på nätet. Vad tänker du om konkurrensen?
“Det finns utrymme för fler aktörer. Visst är det en utmaning att man får tag i mycket idag, men alla de gratisgrejerna som folk har gjort en miljon gånger, typ att käka chokladpudding ur blöja på babyshower, kommer aldrig jag ta med. Jag kommer hellre aldrig ta betalt för att hoppa säck på midsommar.”

Vill få folk att testfesta

Amanda Colldéns dröm är framåt att bygga ett kontor på övervåningen och hyra ut undervåningen för fest. Även att bygga ett team på sex personer.

“Det känns lagom. Det krävs olika typer av hjärnor för det här. Jag har en tanke om att hålla öppna fredagar, där människor får komma och hitta på idéer och få betalt för det.”

Hon funderar även på att sälja biljetter till fester.

“Så folk kan komma och leka och testfesta och jag kan bygga en communitykänsla.”

Planerar du att göra exit en tredje gång?
“Vi får se, men nu har jag mer erfarenhet, det får man ha lite bakhuvudet.”

Liggboxen omsatte 4 miljoner första året. Vad har du för intäktsprognos för Festligt?
“Jag tycker inte det vore en omöjlighet med 1 miljon, men jag är också ödmjuk.”

Kommer du släppa in investerare?
“Det kan vara intressant, så länge jag får fortsätta vara majoritetsägare.”

Läs mer