Vi har träffat Kristoffer Luthman, Product Lead SEO på Viva Media, för att ta reda på lite mer vad uppgraderingen och övergången till Google Analytics 4 innebär för alla som använder plattformen. Kristoffer delar även med sig av sina kunskaper i en grundkurs på Breakit. Vilka är de största skillnaderna mellan Universal Analytics och Google Analytics 4 när det gäller datamodell och spårning av användarbeteende? "Det är mycket men dom största skillnaderna är att GA4 är jobbar mer evenbaserat än Universal Analytics, samt att större hänsyn har tagits till GDPR vid insamling av bland annat demografisk data. Eventbaserad spårning & analys kan förklaras med att systemet tillhandahåller mer av ett helikopterperspektiv på användarnas resa inom din webbplats och att hela systemet är mer adaptivt när det kommer till att förstå vad som leder och inte leder fram till konverteringar inom din verksamhet." Vilka är några vanliga utmaningar eller problem som organisationer stöter på under övergången till Google Analytics 4? "Att förstå hur man läser av data som genereras av ny teknik, hur man hittar nyckeltal i det nya systemet som man kanske är van att läsa av i det gamla, att hantera själva migreringen - som kan upplevas som enkel men många gånger kan innebära att man missar detaljer som behöver ställas in rätt, samt att förstå och hantera de diskrepanser i datan som kan uppstå mellan UA och GA4." Vilka typer av data kan jag samla in och spåra med Google Analytics 4? "Det är lättare att vända på frågan. Vilka typer av data kan du inte samla in och spåra med GA4? Det mesta är möjligt att tagga upp och spåra genom tjänster som t ex Google Tag Manager. Det som däremot har blivit lite svårare att läsa av är demografisk data, delvis genom det faktum att ip-adresser är maskade i det nya systemet. I grunden är detta något bra anser jag, eftersom större hänsyn har tagits till användarnas integritet." > När man väl har konfigurerat sin egendom och förstått hur man kan anpassa sina > rapporter på sätt som inte var möjliga i Universal, så skulle det nog vara > svårt för många att gå tillbaka. Finns det några nya funktioner eller fördelar med Google Analytics 4 som gör övergången värd besväret? "Helikopterperspektivet över besökares beteendemönster på din webbplats som GA4 ger dig är alla gånger värt besväret som migreringen medför. När man väl har konfigurerat sin egendom så att man känner sig nöjd med datan man samlar in och förstått hur man kan anpassa sina rapporter på sätt som inte var möjliga i Universal Analytics, så skulle det nog vara svårt för många att gå tillbaka." Övergången till Google Analytics 4 kräver viss teknisk anpassning och konfiguration, och det är en stor fördel att planera och förbereda sig i förväg för att säkerställa en smidig övergång. Tillsammans med Breakit, erbjuder Kristoffer en grundkurs i Google Analytics 4, där du får en grundförståelse för det nya systemet och lär dig hur du ska migrera på smidigast sätt. Vad lär man sig på kursen? "Man lär sig navigera och hitta viktiga funktioner i GA4, sätta upp och konfigurera själva grunden av sin egendom, förstå hur man kopplar på tjänster som Google Search Console och Google Ads och drar nytta av den data som dom skickar in till GA4, hur man skräddarsyr rapporter med nyckeltal som är viktiga för sin verksamhet samt vad som leder eller blockerar vägen fram till en konvertering eller försäljning." Vem tycker du borde gå kursen? "Alla som jobbar med någon form av marknadsföring inom en organisation tjänar på att gå den här kursen. Det gäller även dem som tjänar på att förstå sin webbplats användare som t.ex. redaktörer och webbadministratörer men också personer som är satta att rapportera tillbaka vital information om sina kunders behov och verksamhetens digitala utveckling till en ledningsgrupp eller liknande." Varför ska man gå kursen? "Oavsett om man funderar på eller redan har valt att använda sig av GA4 som system för att läsa av sin webbplats besökares beteenden och behov så syftar den här kursen till att skapa den grundförståelse för systemet som man behöver för att det ska kännas roligt att fortsätta att utveckla sin kunskap om GA4. GA4 är också en källa till information om hur man kan anpassa sin webbplats för att maximera försäljning av sin verksamhets tjänster och produkter. Den viktigaste målsättningen med kursen blir därför att öka kursdeltagarnas förståelse för hur de kan ta initiala steg för att främja och driva på sin försäljning och för att klara det måste de börja med att förstå sina användare." Läs mer om grundkursen i Google Analytics 4 här >>