Sök

Från vinst till förlust – Lisa Olssons Nookta kapar resultatet

Nooktae-handelSociala medier
Oskar du Rietz Fogstrand och Lisa Olsson grundade Nootka 2018. Foto: Press

Oskar du Rietz Fogstrand och Lisa Olsson grundade Nootka 2018. Foto: Press

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Kundkretsen har utvecklats och en fysisk butik har slagit upp dörrarna – samtidigt rasar resultatet för influencerns bolag.

Med 415.000 följare på Instagram är Lisa Olsson en av Sveriges influencers – som på bara några år gick från att blogga till att driva ett lönsamt smyckesbolag. 

Så sent som i november berättade hon för Breakit om framgången bakom bolaget Nookta.

“Smycken är enligt mig den minsta men ofta den viktigaste detaljen i garderoben. Jag bestämde mig tidigt för att jag vill designa smycken som är tidlösa och helt oberoende säsong”, sa hon då. 

Nu lägger bolaget korten på bordet för det gångna året. 

Nettoomsättningen uppgick till drygt 2,4 miljoner kronor, en ökning med 36.000 kronor från året innan. Det var desto större skillnad sett till resultatet, som 2022 gick från vinst till förlust och hamnade på -575.516 kronor, att jämföra med 226.358 kronor året innan. 

Enligt bolagets årsredovisning har företagets kundkrets utvecklats under året samt att Nookta har öppnat en fysisk butik. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer