Den Göteborgs-baserade startupen Ipy Holding släppte sin app Iplay Sport i januari i år i samband med handbolls-EM i Polen.
Nu har bolaget 5.000 användare i 52 olika länder - en siffra som företagets medgrundare Karl Jelldéus tror kommer öka snabbt när appen inom kort släpps även för Android.
“Vi får meddelanden med ledsna emojis varje dag från personer i länder runt om i världen om att vi inte finns för Android”, säger han.
Iplay Sport är inte den enda sociala plattformen som vänder sig specifikt mot idrottsvärlden som dykt upp den senaste tiden.
Nyligen berättade Breakit till exempel om fotbollspelaren Mohammed Ali Khans Sportlist, som vill få allt från motionärer till elitidrottare att hitta både varandra och nya klubbar.
Men medan Sportlist siktar brett från början har Iplay valt att först nischa sig mot handboll.
“Det finns absolut konkurrens, som Sportlist och danska Tonsser. Men de siktar mer på de unga som vill bli upptäckta. Våra primära kunder är mer etablerade spelare. I och med att vi får in dem så märker vi att vi även får alla under som vill bli som de spelarna, eller som vill följa dem. Så vi tror oss ha knäckt nöten genom att jobba mot toppatleterna”, säger Karl Jelldéus.
I nuläget har man ett 30-tal så kallade “super users” knutna till sig som marknadsför tjänsten. Vissa av dem har också investerat i bolaget.
En av dem är före detta landslagsspelaren Robert Arrhenius, som har nära 200 landslagsmatcher i ryggen. Han arbetar även i bolaget på heltid.
Hittills har bolaget tagit in drygt 3 miljoner kronor och i höst planerar man att ta in ytterligare 3,5 miljoner.
Idén till Iplay fick Karl Jelldéus medgrundare Per Malmqvist när han själv spelade handboll i elitserien för ett antal år sedan.
När hans klubb Kroppskultur fick ekonomiska problem hoppades Per Malmqvist på ett kontrakt utomlands - något som visade sig vara svårt utan agent eller något etablerat kontaktnät.
Nu fungerar Iplay som något av en omnikanal. Det är ett socialt nätverk för idrottsutövare, fans och tränare, men det finns även till för agenter och föreningar som söker nya spelare. Tanken är att lägga till ytterligare funktioner framöver, som att knyta tjänsten till externa appar.
I dagarna lägger Iplay ut sin första spelarannons från en rumänsk klubb som söker spelare.
Målet är att ha 125.000 användare innan året är slut. Innan dess är också planen att ha lanserat appen även för fotboll, där man har hjälp av förra Djurgården-spelaren Markus Johannesson som finns med i teamet. Till våren lanserar man även appen för hockey.
“Tanken från början var att rikta in oss mot fotboll eftersom det är världens största sport, men eftersom Robert Ahrrenius klev in i bolaget så började vi med handboll”.
“Jag tror det var en väldigt bra strategi, för när vi väl börjar med fotboll så har vi hela produkten klar och kan visa hur det funkar. Det är också en feedback vi fått från investerare, de tycker att det var bra att vi började med en nischad vertikal”, säger Karl Jelldéus.
Hur ska ni tjäna pengar?
“Genom annonser, och genom licenser för tränare, agenter och klubbar. Det de får när de köper licensen är tillång till sökfunktionen så att de själva kan hitta spelarna. Vi planerar också att ta en procent på övergångssumman. Enligt vår budget kommer vi vara lönsamma nästa år”, säger Karl Jelldéus.