Flowery vill få dig att prenumerera på snittblommor. Bolaget grundades för fem år sedan av Sandra Ekegren och Madeleine Araya med mål att utmana de traditionella blomsterbutikerna. De första åren växte affären med lönsamhet men mellan 2019 och 2021 drogs bolaget med förlust på sista raden – allt samtidigt som försäljningen pekade spikrakt uppåt. 2021 sålde Flowery snittblommor för över 8 miljoner kronor med en rörelseförlust på lite över 400.000 kronor. Nu är bolagets siffror klara för 2022 och de visar för första gången en nedgång i omsättningen samtidigt som resultatet landar på breakeven. Omsättningen kommer in på 7,5 miljoner kronor. ”Vi har sedan september 2022 upplevt en tuffare tid än någonsin sedan starten 2015. Med den ansträngda omvärldsekonomin som direkt påverkat privatpersoner men också elkrisen som har resulterat i högre inköpspriser på egentligen allt vi berör har vår affär direkt blivit påverkad”, skriver Sandra Ekegren i en kommentar till Breakit. Hon skriver att uppsidan är att Flowery levererar bättre än någonsin via Blomsterbud och som prenumerationstjänst till företag. ”Vi ser en fortsatt positiv utveckling för Flowery där prognosen är ökad omsättning med ett positivt resultat.” Försäljningen kommer bland annat sporras av växande B2B-affär och att bolaget expanderar både bud och prenumerationer till hela Sverige. ”Jättekul, och vi ser en väldigt stor potential för Flowery här", kommenterar Sandra Ekegren.