Sök

The Birth Poster har tjänat pengar i 10 år – nu står de vid ett vägskäl som kan förändra allt

The Birth Postere-handel

Evelina och Gustav Westman. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Efter tio lönsamma år står paret bakom The Birth Poster i ett vägskäl. Familjeföretaget med det framgångsrika babykonceptet har kammat hem miljonvinster och finns över hela världen.

Men ska de satsa större – ta in riskkapital och trotsar babykrisen med en bredare plattform för barnprodukter?

För Breakit avslöjar vd:n Gustav Westman att det finns storskaliga planer på detta och att man redan har kirrat ”det nya dyra domännamnet”.

The Birth Poster är bolaget som förknippas med affischer med personaliserade babytryck, i verklig skala. Föreställ dig svarta penseldrag föreställande en nyfödd bebis, 51 centimeter från hjässa till häl, med namn och födelsedatum på vit bakgrund. Du har säkert sett dem. 

Till skillnad från andra utmanare i postersegmentet, omskrivna i Breakits spalter, så har The Birth Poster byggt sin affär utan riskkapital och med en väldigt slimmad organisation. 

Bolaget är tillsammans med grundarduon Evelina och Gustav Westman bara fyra personer – och finns redan på ett 20-tal marknader världen över – från Japan till Österrike. 

”Vi har byggt ett litet men mångsidigt team där alla hjälper till där det behövs”, säger Gustav Westman, vd för The Birth Poster. 

”Vi släpper konceptet i flera nya länder hela tiden. Förra veckan lanserade vi i Nya Zeeland.”

Enligt medgrundaren behöver det inte vara så komplicerat att växa.

”Det behöver inte vara så att man har ett lanseringsparty på plats med ambassadörer och influencer. Vi känner våra kunder och finns där målgruppen finns”, säger han. 

The Birth Poster har varit lönsamma varje år i ett decennium. Förra året var inget undantag. Då ökade vinsten till nära 5 miljoner kronor medan omsättningen backade något och landade på 38 miljoner kronor, ner från peaken på 50 miljoner kronor 2020. 

Gustav Westman förklarar siffrorna med att The Birth Poster har dragit ner på och effektiviserat sin marknadsföring. 

Det finns ju andra poster-bolag som också gör liknande tryck som ni, personaliserade födelsetavlor. Hur märker ni av konkurrensen?

”Det finns billigare kopior men vi kommer ganska långt på att vi är originalet och att det vi gör är av bättre kvalitet. Vi kan ju inte ta patent på vårt koncept så det finns en hel del konkurrenter som såklart påverkar oss, men ingen som är i närheten av vår storlek.”

Om man pratar om segmentet babyprodukter så finns det ju flera aktörer som har det tufft just nu – som Babyshop och Babyworld, där det lägre barnafödandet kan nämnts som en faktor. Det handlar om en procentuellt ganska stor nedgång 2022 på 10.000 födslar. Totalt föddes runt 104.000 barn det året i Sverige.

Gustav Westman säger att det är klart att barnafödandet har effekt på babybranschen.

”Hur stor faktor det har på vår försäljning är svårt att säga.”

Det kan kanske vara en förklaring till det i att Sverige bara står för 20 procent av The Birth Posters omsättning. Det är i paritet med försäljningen i Australien.  

En annan förklaring till The Birth Posters motståndskraft i e-handelsfrossan är att bolaget eftersom det på grund av sina personaliserade produkter inte håller lager, säger Gustav Westman. 

”Vi riskerar aldrig någonting.”

Allt detta kan förändras

Det är ett vinnande koncept med global efterfrågan, liten risk och ingen lagerhållning. Det ”tuffar på”, säger vd:n. Och det skulle det kunna göra även fortsättningsvis, menar han. Men The Birth Poster har storskaliga planer på att ställa allt på ända.

”Vi vill vara mer än bara baby posters. Under 10 års tid har vi byggt upp ett starkt globalt varumärke, det är dags att ta nästa steg och bredda vårt sortiment.”

Vad är det för satsning?

”Vi har planer på att bli en samlingsplats för fler babyprodukter. Vi måste rida ut den här stormen först”, säger Gustav Westman som beskriver klimat för e-handlare som tufft just nu. 

”Vi har ett namn, vi har köpt en dyr domän och vi har en plan på vilka produkter vi skulle vilja ha.”

Är tanken att ni kommer att bli en marknadsplats med andra varumärken?

”Nej, vi kommer att ta fram produkterna själva, det är det vi brinner för och är bra på.”

Gustav Westman säger att planerna innebär att man nu öppnar för att första gången ta in riskkapital. 

Har ni fört samtal med investerare?

”Vi har pratat med flera genom åren men nu har vi blivit mer aktiva i och med denna satsning. Det är svårt att omsätta 250 miljoner kronor utan externt kapital.”

När tror ni att ni är redo att lansera?

”Vi tänker 2024-2025 men det hinner hända mycket på den tiden också.”

Det skulle innebära en stor förändring, och ni har som sagt aldrig tagit in kapital, hur känns det?

”Det känns läskigt men samtidigt har vi hållit på i tio års tid med samma koncept. Det är dags för en förändring.”

Det är viktigt att The Birth Poster fortsätter att växa med lönsamheten i fokus, enligt medgrundaren. 

”I vårt huvud så finns det ingenting annat än lönsamhet”, säger Gustav Westman men tillägger, som passus till konkurrenter som har dragits med stora förluster:

”Vi vill inte hamna i det träsket”.

Läs mer