Den senaste tiden har beskrivits som en bryskt uppvaknande – rent ekonomiskt. Räntorna har höjts, det har blivit dyrt att låna, samtidigt som el- och matpriser stuckit iväg. Konsekvensen är att det inte har blivit lika mycket över till den andra shoppingen och medelklassen har snällt fått sluta leka överklass – som Andrev Walden skrev i DN (och reciterade poddaren och författaren Caroline Ringskog Ferrada-Noli). Men är det verkligen överklassen som medelklassen vill vara som? SvD:s kulturchef Lisa Irenius säger att det snarare är en ”influencerklass” som stått modell för hur livet ska levas. Om detta var entreprenören Isabella Löwengrip med i SVT:s Ekonomibyrån för att prata om. Och hon vill – i egenskap av influencer – inte ta ansvar för att ha inspirerat gemene man att överkonsumera och leka lyxliv. ”Man kan inte skylla på oss. Det är inte vi som gjort att medelklassen börjat konsumera mer och satt sig i skulder”, säger hon. Isabella Löwengrip pekar istället ut en ”extrem högkonjunktur” som orsak till att var och varannan ätit ostron, shoppat lyxmärken och åkt på weekendresor till New York.