Sök ikon

Konkurrensen om mat på nätet ökar - nu rullar Willys ut satsning

Artikel bild
Ica, Willys, Mathem och Mat.se. Kmpen hårdnar om kunderna som handlar mat på nätet. Foto: Henrik Montgomery / TT

Nu ger sig lågpriskedjan Willys in i kampen med Mathem, Mat.se och Ica om kunderna på nätet.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Första kvartalet 2016 växte handeln med mat på nätet med 32 procent jämfört med samma period förra året, enligt Handelns utredningsinstitut. Och allt fler vill slåss om kunderna.

Nyligen berättade Breakit att Ica satsar på att bli störst på mat på nätet redan nästa år.

Nu ger sig även Axfood-ägda lågpriskedjan Willys in i kampen, skriver Di Digital.

”Många av våra kunder vill handla mat på nätet och vi vill finnas där våra kunder finns. Som lågpriskedja har vi en viktig funktion att fylla för kunder som vill e-handla men som inte är beredda att betala orimligt mycket”, säger Thomas Evertsson, vd på Willys, till sajten.

Till en början kommer kunderna kunna beställa från tre av Willys butiker: I Kungsbacka utanför Göteborg, i Rissne i Sundbyberg samt i Länna söder om Stockholm.

Priserna är desamma som i butik och kunderna kan välja om de vill ha hemleverans eller plocka upp färdigpackade matkassar i butik. Utkörning kostar 148 kronor.

E-handeln är således kopplad till butikerna.

Samtidigt meddelar City Gross, som var tidigt ute med att låta kunderna beställa matkassar via nätet, att man vuxit nästan dubbelt så snabbt som marknaden, skriver sajten Ehandel.se.

Under årets första kvartal uppges matbutikens försäljning av färdiga matkassar ha ökat med 60 procent.

Under torsdagen kom även Mat.se med sin kvartalsrapport. Den visade att omsättningen för perioden ökade från 49,8 till 73,9 jämfört med samma perido förra året för hela koncernen. Bolaget gjorde en förslut på 20,5 miljoner jämfört med en förlust på 15,7 miljoner samma period förra året. 

Men bolaget ser positivt på utsiketerna att gå med vinst snart, något man tror man kommer kunna göra i Göteborg under årets andra kvartal.

"Det är fortfarande många som ifrågasätter om e-handel för dagligvaror med hemleverans kan bli lönsamt. Detta kvartalet visar med all tydlighet att modellen är hållbar", säger bolagets vd Måns Danielson i en kommentar. 

Läs mer