Det är naturligtvis högst subjektivt att ranka vilken av de svenska e-handlarna som kommer högst upp på listan över de mest hemlighetsfulla. Men sneakersbolaget Axel Arigato är i alla fall ett av de mest mediaskygga bolagen. Under flera år fanns det inte ens en officiell bild på grundarna Max Svärdh och Albin Johansson att publicera och trots upprepade påstötningar har de aldrig ställt upp på en intervju för oss på Breakit. När nu våra kollegor på Dagens industris helgmagasin DI Weekend lyckats få en större intervjun så visar det sig också att hålla sig borta från rampljuset varit en del i en deras strategi: ”För oss var det sjukt viktigt att agera som ett modernt, globalt varumärke direkt från starten. Och det är lika viktigt i dag. Det är nästan positivt när folk fortfarande inte vet att vi är från Sverige”, säger vdn Albin Johansson till DI Weekend. OMSÄTTNINGEN RUSAR Han avslöjar att omsättningen i fjol växte med hela 64 procent till 872 miljoner kronor. Rörelsemarginalen före avskrivningar (ebitda) hamnade på 8,5 procent eller motsvarande cirka 75 miljoner kronor (2021 låg ebitda-resultatet på 54 miljoner kronor). För många e-handlare skulle den typen av siffror vara en stor framgång men Axel Arigato har betydligt högre krav på lönsamheten: ”Vårt långsiktiga mål är 20 procent i ebitda och då är det självklart inte roligt att tappa nästan en tredjedel. Men vi satsade på högre tillväxt och kommer snart vara tillbaka på tidigare nivåer. Vårt fokus är fortfarande på produkt och kundupplevelse, långsiktigt kommer det ge oss ett bättre resultat”, säger Albin Johansson till DI Weekend. NÄRA KONKURS – FLERA GÅNGER Tillväxt har alltid varit viktigt för de två sko-entreprenörerna Max Svärdh och Albin Johansson och under åren 2016 till 2019 gjorde deras bolag miljonförluster år efter år. Flera gånger var Axel Arigato under dessa år nära att gå under, avslöjar grundarna nu i DI Weekend-intervjun: ”Vi har varit riktigt nära att gå i konkurs tre till fyra gånger. Men har man inte varit nära att gå i konkurs, då har man inte satsat tillräckligt mycket. Annars hade vi inte omsatt 800 miljoner, då hade vi omsatt 80 miljoner”, säger Albin Johansson. Riktigt illa ute var man till exempel när de hösten 2016 öppnade en exklusiv butik i Soho i London. “När vi satsade allt på butiken så var det verkligen allt. Det fanns inte en krona kvar på kontot”, säger Max Svärdh och hans medgrundare Albin Johansson fyller i: ”Veckan innan satt jag och Max på en restaurang här i Göteborg och käkade lunch, helt likbleka för vi höll på att gå i konkurs. Vi hade egentligen inte råd att öppna den butiken. Jag minns att jag sa till Max att vi i alla fall hade en butik som såg ut som ett modernt rymdskepp”. FRANSK HUVUDÄGARE Men butiksöppningen blev i slutändan en stor succé och idag har bolaget sju butiker som kompletterar e-handeln. Huvudkontoret ligger fortfarande i Göteborg men sedan 2020 är det Paris-baserade investmentbolaget Eurazeo som äger aktiemajoriteten i företaget efter en investering på 570 miljoner kronor.