Sök ikon

Aida Vrazalica vill bryta tabut med önskelistor för vuxna – och minska shoppingen på samma gång

Aida Vrazalica ligger bakom A List, ett bolag som vill få fler att skriva önskelistor. Foto: Press

PR-profilen Aida Vrazalica har marinerat idén i tio år. Men nu tycker hon att Sverige äntligen är moget.

Hennes idé: En prenumerationstjänst för önskelistor – med syfte att minska den onödiga shoppingen.

Entreprenören blickar redan mot en miljardmarknad. Det finns egentligen bara två saker som står i hennes väg: Telefonens anteckningsapp och det stora tabut.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Våren börjar lida mot sitt slut och vi har precis gått in i en ny presentsäsong. Någon i kretsen gifter sig, en syster planerar dop och så har vi mors dag och studentskivor runt hörnet. Det ska köpas och det ska ges även om brudgummen, bebismamman eller den nybakade studenten bara nickar artigt och slänger det inslagna paketet på högen (ofta bara en transit innan det skickas tillbaka, läggs på vinden eller säljs igen).  

Aida Vrazalica, tidigare vd på Babba Riveras PR-byrå Bybabba i Sverige, befann sig mitt i livets happenings med bröllop och ett andra barn på väg när hon först kom på affärsidén för att minska felköp och i förlängningen överkonsumtionen kring högtiderna. Det var för tio år sedan. Hon var 24 år och behövde bygga ett hem samtidigt som utländska bröllopsgäster frågade var de kunde ta del av parets önskelista.

”Men Sverige var inte moget då.”

Nu har Aida Vrazalica gjort en ny analys av läget och hon känner att Sverige – där presenthögarna bara växer år för år – har kommit i fatt affärsidén. I maj lanserar entreprenören betaversionen av sin app A List (som både kan uttalas som ”en lista” och det mer premiumdoftande ”A-lista”).

Det Aida Vrazalica upptäckte om svenskarnas köpbeteende, och som stärkte hennes tes, var att vi spenderar 21 miljarder kronor på julklappar och 750 miljoner på alla hjärtans dag-presenter – men att bara 65 procent av dessa ömhetsbevis är önskade eller uppfyller ett behov. I Europa slängdes varor värda 200 miljarder kronor 2022 sedan de returnerats av mottagaren. 

”Det behövs inte fler marknadsplatser, däremot behövs det ett filter.”

Idén är hyfsat enkel. På A List kan användaren skapa och dela önskelistor. När listan delas kan mottagaren se vem som köper vad. Listan kan också göras hemlig för själva skaparen så att det fortfarande finns kvar ett överraskningsmoment. 

Gåvoregistrering är redan väletablerat i USA. Baby showers och bröllop i staterna brukar i regel föranledas av en väldigt specifik produktlista. 

”Vi har inspirerats från USA och de amerikanska bolagen som omsätter miljarder dollar. Den stora skillnaden är att vi också ska nudga mot ett mer hållbart sätt att konsumera”, säger Aida Vrazalica.

Fienden: Anteckningsappen

Aida Vrazalica och hennes A List har två stora antagonister när det gäller att få affären att lyfta – telefonens anteckningsapp och ett svenskt tabu kring önskelistor. 

Det första ska hon lösa med en snygg och funktionell premiumapp – till rätt personer. 

A List bygger på en prenumerationslösning men tanken är inte att de som får listor delade med sig ska behöva skapa konton. Aida Vrazalica vill växa organiskt och bara med hjälp av dem som verkligen tjänar på appen. 

”Det ska vara så att man aktivt väljer A List. Jag vill inte att alla signar upp sig och att vissa tycker det här är skit. Det här är för de som behöver det och vi lyssnar på dem.” 

Målgruppen är klar. A List riktar sig framför allt till ”techsavy” kvinnor i den generationen som brukar kallas millennials, alltså typ de framåtlutade 30- till 40-åringar. 

”Det är redan vi som tar mest ansvar för presenterna. Vi är mogna för en sådan här tjänst.”

A List lanseras lagom till mors dag och mammorna är viktiga. 10 procent av intäkterna från årsprenumerationerna som tecknas fram till december kommer att skänkas till Fryshusets verksamhet: Barn till ensamma mammor. Mammor är också ofta de som ofta står otackade när jultomten och påskharen får all glans. 

Ni riktar er till kvinnor men riskerar inte det att cementera kvinnornas roll som hemmets projektledare?

”Det är ju ett arbete vi ändå gör. Visst, om du har en 14-årig dotter så kan hon själv gå online och skapa en önskelista. Och ja, vi kommer att betala för den men jag vet att vi kommer att spara tid. Market research som vi har gjort med 150 kvinnor visar att man lägger ner i genomsnitt 2,5 timmar per present och att kvinnor i snitt har åtta sådana här tillfällen per år.”

I en senare version av appen öppnar Aida Vrazalica för att inleda samarbeten med företag.

”Vi behöver vässa tjänsten så den blir smart nog för varumärken att synas i vår kurerade lista.”

Det är också möjligt att i ett tredje eller fjärde steg öppna för en egen marknadsplats ”för den lata användaren”.

Till tabut då – A Lists andra stora hinder. 

Det anses ganska fult att be om presenter som vuxen. Det fina är att bara vara tacksam för den möda någon annan lagt ner oavsett gåva. Det är, som det brukar heta, tanken som räknas. 

”Stigmat runt önskelistor är vårt största issue”, säger Aida Vrazalica. 

Ni ska verka för att minska konsumtionen – har inte önskelistor motsatt effekt?

”Målet är att folk ska handla smartare, inte i onödan samt att minimera returerna. Vi har ett motto: ‘We are made for a new world where sustainability and convenience goes hand in hand’”, säger Aida Vrazalica. 

”De flesta lever inte hållbart rakt igenom, vi ska göra det bekvämt att tänka hållbart när man handlar.”

Siktet inställt på oblyga amerikaner

”The sky’s the limit.”

Det tänker Aida Vrazalica om potentialen i A List. Hon gör en snabb kalkyl på vad det skulle innebära om en i varje hushåll i Sverige hade appen. 95 miljoner kronor i omsättning varje månad. 

”Men först måste vi få folk att fatta konceptet. Jul kommer vara en tipping point”, säger hon. 

Entreprenören ser sig inte bunden till Sveriges gränser, även om det är här man vill bygga proof of concept. Redan nu ser hon potentialen i jättemarknaden USA där ingen är för blyg för att säga vad de önskar sig. 

”Vi kommer att blicka ditåt.”

Läs mer