Det finns hopp att hålla fast i för de som söker det. Inflationstakten bromsar in och det spekuleras i om Riksbanken nu har blåst av sin serie räntehöjningar. Men i det första kvartalet i år var det fortfarande dystert hos e-handlarna med anledning av inflationen, hushållens växande utgifter och elpriserna. Det visar Svea Banks senaste e-handelsindikator. I undersökningen trodde nämligen sju av tio e-handlare att tillväxten för deras affärer kommer att vara svag, helt utebli eller till och med vara negativ de kommande månaderna. Det rapporterar sajten ehandel.se. Enligt e-handlarna var det framförallt hushållens försämrade ekonomi som väntas stävja tillväxten. Många tror nu att de kommer tvingas lägga om verksamheten, kommenterar Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank. E-handlarna gör sitt bästa för att motverka trenden och de har en plan. Enligt Svea Bank är god kundservice och effektiv marknadsföring branschens svar på de tuffare tiderna. ”Vi ser tydligt att det i tuffare ekonomiska tider fortsätter vara viktigt med marknadsföring i sociala medier”, säger Emma Lindgren. ”Konkurrensen är hård just nu och en bra köpupplevelse med tillhörande god service är numera livsviktigt för att vinna konsumenten.” LÄS ÄVEN: RAPPORT: Sveriges 50 högst värderade e-handlare – och 30 hetaste uppstickare (Namnen, värderingarna, färska siffror och 80 unika analyser)