Sök

Musikbranschen växer igen tack vare Spotify och Pandora

SpotifyPandora

FOTO: TT/Lars Pehrson

Breakit

Breakit

Den globala musikindustrin har en tuff period bakom sig men streamingtjänster som Spotify och Pandora ger hopp för branschen.

2014 blev det första året då den digitala försäljningen av musik för första gången var större än cd-marknaden. Statistik från International Federation of the Phonographic Industry, IFPI, visar att det var en fortsatt nedgång för nedladdad musik, men samtidigt ökade streamingtjänster rejält och drog upp det digitala segmentet.

Totalt omsatte musiken, i digital eller cd-form, 15 miljarder dollar runt om i världen under 2014. Cd och annan fysisk försäljning minskade med 8 procent till 6,82 miljarder dollar medan de digitala intäkterna ökade med nära 7 procent till 6,85 miljarder dollar.

Resterande 8 procent av intäkterna kom från radio och utlicensiering till exempelvis film och tv.

Intressant att notera är att fysisk försäljning fortfarande är dominerande i vissa länder, till exempel i Tyskland med en marknadsandel på 70 procent och i Japan med höga 78 procent. Japan, som är världens näst största musikmarknad, noterade dock en tillväxt i digital musik förra året, för första gången på fem år.

I USA har skiftet till digitalt gått betydligt snabbare och stod förra året för 71 procent.

När det gäller streamingtjänster, där bland annat Spotify ingår, ökade intäkterna med 39 procent. Abonnenttjänster svarade för 23 procent av de digitala intäkterna. Den stora delen av de digitala intäkterna kommer däremot fortfarande från digital nedladdning. Området minskade med 8 procent men står fortfarande för 52 procent av de digitala intäkterna.

I rapporten från IFPI lyfts även YouTube fram som en allt viktigare aktör. Det bedöms till exempel att 57 procent av internetanvändarna lyssnade till musik på sajter som YouTube under de senaste sex månaderna. Det kan jämföras med 38 procent för olika streamingtjänster och 26 procent för nedladdningstjänster som iTunes.

Finwire

LÄS MER: Spotify tar in miljarder i riskkapital

LÄS MER: Stjärnorna som dissar Spotify-konkurrrenten

Läs mer