Sök

Brevlådan levererade – växte med 30 procent förra året

Kivra

Kivras vd Henrik Lönnevi. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Kivra växte med 30 procent under förra året och nu lovar vd:n att vinsten finns inom räckhåll.

Kivra, som erbjuder digitala brevlådor, omsatte 248 miljoner kronor under 2022, och det motsvarar en tillväxt på 30 procent, rapporterar Di Digital på fredagseftermiddagen. Under 2021 uppgick tillväxttakten till 36 procent. 

”Vi fortsätter dels att växa vår användarbas, dels öka antalet avsändare. Kärnan är att vi kopplar ihop nästan varenda svensk med validerade avsändare i en trygg miljö. Det öppnar upp för att distribuera ännu mer innehåll och viktigheter under lång tid framåt”, säger vd:n Henrik Lönnevi till Di. 

Henrik Lönnevi blev ny vd för Kivra för bara ett par månader sedan, efter att företrädaren Anna Bäck som hoppade av uppdraget i höstas. Högt upp på hans att göra-lista står lönsamhet. 

Kivra gjorde en nettoförlust på 27 miljoner kronor under 2022. 

”För att bli ett i grunden hållbart bolag behöver vi göra vinst. Vi siktar på att vi ska kunna gå plusminusnoll i Sverige i år, medan min ambition är att vi ska kunna vända till vinst i Sverige 2024”, säger Henrik Lönnevi.

Kivra, som även har viss verksamhet i Finland, ägs till nästan hälften av 41:an, ett bolag som ägs av Stefan Krook och H&M:s ordförande Karl-Johan Persson

Läs mer