Mattbolaget Rugvista hade ett tufft fjolår men resultatmässigt såg det bättre ut under det fjärde kvartalet. Nu kommer siffrorna för det första kvartalet i år och det blottar en sjunkande försäljning för det First North-noterade bolaget samtidigt som lönsamheten bättras på.
Här är några hårda siffror från rapporten:
-
Nettoomsättningen var 180,3 miljoner kronor (186), en minskning med -3,1 procent.
-
Bruttomarginalen ökade något till 62,6 procent (62,3 procent).
-
Rörelseresultatet kom in på 25,7 miljoner kronor (21,5) och rörelsemarginalen förbättrades till 14,2 procent (11,6 procent).
-
Nettokassan var vid periodens slut på 116,1 miljoner kronor (162,7).
"Jag är glad att vi fortsätter leverera god lönsamhet trots en utmanande marknad”, skriver Michael Lindskog i vd-ordet.
Han listar förbättringar i produktkatalogen som en av kvartalets viktiga milstolpar. Bolaget har också gjort framsteg i utvecklingen av den nya e-handelsplattformen, heter det.
"Utsikterna för resten av 2023 är osäkra men med en anpassad fast kostnadsbas, högt fokus på kostnadseffektivitet samt vår starka finansiella ställning är vi entusiastiska och väl förberedda för fortsättningen av året", skriver Michael Lindskog.
"Vi ser också fram emot att fortsätta förbättra vårt kunderbjudande och köpupplevelsen i takt med att vi lanserar den nya webbutiken i fler marknader."