Sök ikon

Revolutionrace bromsar in – men ser ljusning

Pernilla Nyrensten och Paul Fischbein. Foto: press.

Revolutionrace presenterade sin kvartalsrapport på tisdagsmorgonen och den visade att e-handelsbolagets tillväxt bromsar in. Dessutom backade marginalen.

Men tiderna är tuffa och aktiemarknaden belönade bolaget med en ganska stor uppgång.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Omsättningen under bolagets tredje kvartal, januari till mars, i bolagets brutna räkenskapsår uppgick till 414 miljoner kronor. Det motsvarar en tillväxt på 13 procent. Det motsvarar i sin tur en inbromsning från det andra kvartalet som låg på 30 procent för bolaget som säljer färgglada outdoorkläder. 

"Som tidigare kommunicerats noterades en lägre försäljningsökning i inledningen av det tredje kvartalet jämfört med samma period föregående år, vilket var ett starkt kvartal. Kvartalet avslutades emellertid starkare", skriver Revolutionsrace vd Paul Fischbein i rapporten. 

Av rapporten framgår vidare att bolagets omsättning gynnats av valutaeffekter. Tillväxten i lokala valutor låg på 7 procent. 

Rörelseresultatet landade på 87 miljoner kronor, ner från 104 miljoner kronor från motsvarande period föregående år. 

“Vi noterar fortsatt osäkerhet i marknaden med svagt konsumentsentiment, och omfattande prisreduktioner och reor i branschen”, skriver Paul Fischbein vidare.

Många reor 

Rörelsemarginalen uppgick till 21,1 procent, ner från 27,8 procent under jämförelsekvartalet. 

"Det är en mycket stark rörelsemarginal givet rådande marknadsklimat. Vi noterade kraftiga rabatter i marknaden till följd av höga varulager men vi lyckades ändå hålla vår bruttomarginal på en bra nivå", skriver Paul Fischbein som även konstaterar att bolaget hade högre logistikkostnader under kvartalet. 

Han menar att en osäker omvärld även kan skapa möjligheter för bolaget, särskilt eftersom bolaget i nuläget vinner marknadsandelar i många länder.

“Trots osäkerheten i vår omvärld fokuserar vi på fortsatt lönsam tillväxt och vi noterar hittills, under det fjärde kvartalet, en försäljningstillväxt som är något högre än den under det tredje kvartalet”, skriver han också.

Noterbart är att de nordiska hemmamarknaderna numera bara står för 22 procent av försäljningen och all tillväxt hittas nu utanför Norden. Den viktigaste marknaden för Revolutionrace är den så kallade DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz) och där växte bolaget med 18 procent under kvartalet. I Norden backade försäljningen med 11 procent. 

En annan punkt som stack ut i rapporten var kassaflödet. Det ökade kraftigt från den löpande verksamheten och uppgick till 176 miljoner (19).

"Ökningen är främst hänförlig till resultatet samt minskning av varulagret", skiver bolaget om kassaflödet. 

Aktien steg under börsöppningen på tisdagen. Efter cirka 10 minuters handel hade den stigit med 9 procent till nivåer strax över 30 kronor. Aktien har backat med 15 procent sedan årsskiftet. 

Läs mer