Det har skrivits spaltmeter om den nya tuffa verkligheten för e-handlarna efter pandemiårens boost. Svenskarnas slimmade plånböcker är ett gissel för nätbutikerna, där var fjärde såg noll tillväxt under årets första tre månader. Men lyfter man blicken så ser branschen som helhet ut att växa. Det visar Svensk Handels årliga rapport ”Läget i handeln”. Enligt rapporten genomgår den svenska detaljhandeln en digital transformation och 2030 beräknas mellan 31 och 40 procent av den totala försäljningen ske online. Det kan jämföras med SCB:s siffra för 2021 på 17 procent. ”Framtidens handelsföretag måste anamma den digitala transformationen givet att alltmer av försäljningen sker online. Det finns stora möjligheter när man ger sig ut på en större, kanske internationell marknad”, säger Svensk Handels vd Sofia Larsen som efterlyser politiska initiativ för att främja bättre förutsättningar för e-handlare. I rapporten vigs stort utrymme till unga som är födda mellan 1997 och 2012 – generation Z. De verkar som grupp vara en blandning av begreppen ”generation Greta” (Greta Thunberg) och ”generation Bianca” (Bianca Ingrosso). Hållbarhet och värderingar är väldigt viktiga hygienfaktorer för dem och 85 procent i den unga gruppen har någon gång handlat second hand. Samtidigt har de inte vänt konsumtionen ryggen utan tvärtom – de kliver fram som en ny maktfaktor. ”Vi ser redan nu att generation Z är en viktig kundgrupp för stora delar av handeln. Men 2030 kommer den att vara helt avgörande. Därför är det viktigt att handelsföretagen fortsätter sitt gedigna arbete med omställningen mot en mer hållbar handel”, säger Sofia Larsen.