Inflationen och den stundande lågkonjunkturen slår hårt mot mängder av människor. Samtidigt är det bistra ekonomiska läget som är snudd på omöjligt att missa på väg att väcka liv i en tidigare trend. “Stealth wealth” eller “quiet luxury”, översatt till smygande rikedom eller tyst lyx, är på uppgång. Det ena lyxmärket efter det andra hakar på trenden, enligt Business Insider. Enligt samma källa är det första gången “tyst lyx” är tillbaka sedan lågkonjunkturen 2008. Så vad betyder det här egentligen? Enkelt förklarat är rikedom det sista man vill visa att man har nu. Varför? Det kan helt enkelt upplevas som tondövt att blotta dyra kläder när mängder av människor vänder på kronor och ören för att få ihop vardagen. Stilen på modet präglas av tidlöshet. Det är diskret och sofistikerat. Absolut inga loggor. En kollega till mig kallade det för "recession cheek”. Uttrycket “if you have it, flaunt it” kan du glömma när det kommer till ekonomiska resurser. Kläderna får inte så mycket som viska att personen som bär dem betalade mycket för sin outfit. Vad är då mycket pengar i det här sammanhanget? High-end må vara först ut men det är inte sällan som betydligt billigare varumärken hakar på trenderna dyrare segment sätter. Det handlar alltså inte om att du är stormrik, utan att du har det tillräckligt bra ekonomiskt för att leva nästan som innan de finansiella smällarna för hushållen började hagla. Som av en händelse tycks kollektionen i Bianca Ingrossos klädbolag Àvora Studios, som gick live i veckan, anammat den här stilen. Det är visserligen inget lyxmärke, men det är knappast något för varje plånbok. Att föreställa sig att klädmodet smittar av sig på kategorin “livsstil” är inte ett långskott. I dagarna har Isabella Löwengrip, även hon influencer och entreprenör, vädrat sin oro för inflationen. Hon berättar att hon fryser in linsgrytor, bakar bröd, ska byta ut sin Porsche och endast tvättar på kvällen. Luncher på stan och dyra utlandsresor prioriteras inte längre. Influencern och entreprenören har tidigare kämpat för att upprätthålla en ”exklusiv image” men nu är de dagarna passé. Hon menar att hon slutat bry sig om vad andra tycker. Men det är kanske bara en del av sanningen. Precis som det kan uppfattas som tondövt och smaklöst att visa upp uppenbart påkostade kläder när många sliter med att få ihop sin vardag, kan det snart bli lika opassande för influencers, och andra för den delen, att flasha en exklusiv livsstil. Trots att vi vet att exempelvis den tidigare bloggdrottningen Löwengrip ändå har en högre materiell standard än många av oss, uppskattar nog publiken en mer nedskalad ton när ekonomin står på ända. Vi vill ju tro på det vi ser. LÄS MER: "En kvinnlig vd skulle aldrig kunna klä sig som männen i tech-Sverige" MISSA INTE veckans avsnitt av Breakit Podcast där fenomenet diskuteras