Kundernas förtroende är A och O för en säljorganisation. Men att vinna – och behålla det – kan vara lättare sagt än gjort. Om fokuset endast ligger på nästa affär är det lätt att släppa blicken från bollen – något som i värsta fall kan innebära en förlorad kund. ”Enligt en undersökning från PwC slutar 59 procent av kunderna att handla från ett företag efter mer än en dålig upplevelse, och 17 procent överger företaget redan efter den första dåliga upplevelsen. De siffrorna understryker vikten av att alltid upprätthålla kundernas förtroende”, säger Niklas Jakobsson, marknadschef på CRM-bolaget Efficy. Så hur gör man för att bygga det så viktiga förtroendet? * Var öppen och ärlig redan från första mötet Säljyrket är prestationsbaserat och viljan att stänga så snart som möjligt är därför stor. Men vad händer om ni inte kan leverera det som har utlovats? Kunden kommer garanterat inte tillbaka och i värsta fall får andra potentiella kunder också höra om upplevelsen. Allt fler bolag har börjat säga nej till kunder om de upptäcker att det inte blir en bra fit för produkten. Det kan kännas tungt initialt, men i förlängningen stärker det förtroendet för er som organisation. LÄR DIG MER: 5 sätt att öka försäljningen med ett CRM-system * Visa att ni förstår kundens utmaningar Gå inte in i ett möte och hävda att ni har alla lösningar direkt. Genom att inleda en bra dialog och fördjupa sig i problemställningen får ni en tydligare bild av hur ni kan bidra till och stärka kundens affär. * Få kunden att känna sig utvald Har ni säljare som springer på samma kunder? Det är en tydlig signal att ni inte har koll på er kunddata, och ger känslan att kunden bara är en i mängden. Att bygga förtroende handlar mycket om att ha stenkoll både på befintliga och potentiella kunder, så att ni alltid kan ta rätt action vid rätt tillfälle. ÖKADE FÖRSÄLJNINGEN MED 45 PROCENT Att vinna och behålla kundernas förtroende blir betydligt lättare om ni har ett effektivt CRM-system. En undersökning utförd av Capterra visade att 47 procent av användarna rapporterade en betydande förbättring av kundtillfredsställelsen och kundlojaliteten efter övergången till ett CRM-system. Närmare bestämt: Företag som hade övergått till CRM rapporterade i genomsnitt 45 procents ökning av de totala försäljningsintäkterna och 39 procents ökning av kors- och uppförsäljning. ”När säljare kan ha stenkoll på sina kunder i ett flexibelt CRM-system har det en avstressande effekt. Den tydliga överblicken över vilka kunder som kommit in och som har lämnat – och vilka affärer som vunnits och förlorats – ger direkt en shortlist att prospektera på. Säljarna behöver inte återuppfinna hjulet och blir därför mer effektiva”, säger Niklas Jakobsson. Där kan Efficy idag erbjuda en av de bästa lösningarna på marknaden: * Efficy har branschens mest flexibla CRM, som snabbt och enkelt går att anpassa efter varje företags unika behov, oavsett verksamhetsområde. * Ett smidigt och lättanvänt gränssnitt. I takt med att ditt företag växer kan du enkelt skala upp systemet med fler funktioner. Då Efficy har kontor i flera europeiska länder är det en perfekt partner om ni blickar mot en internationell expansion. * GDPR-kompatibelt ”direkt ur lådan”, eftersom Efficy jämfört med en del konkurrenter är ett europeiskt bolag i grunden med allt det innebär när det gäller att efterleva lokala lagar. Efficy jobbar både med stora banker och juristfirmor, där kraven på GDPR är extremt höga. Därför är plattformen utformad med den standarden i åtanke. Med ett CRM-system anpassat för er verksamhet kommer säljarna att få en 360-graders vy över alla kunder, vilket hjälper bolaget att sätta kunden i fokus. ”Det blir lättare att vinna och behålla kundernas förtroende, när ens bolag har koll på sin data och struktur”, avslutar Niklas Jakobsson. NYFIKEN PÅ EFFICY? Boka en demo – helt utan förpliktelser