Sök

Eniro nästa bolag att AI-spara: “Enorma effektiviseringsvinster”

EniroAIBörs

Hosni Teque-Omeirat vd Eniro.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

AI ska hjälpa Eniro att hjälpa kunderna.

Det forna katalogbolaget kommer därför säga upp en hel del av personalstyrkan.

“En bra hemsida kan ta tre dagar för oss att göra helt från grunden. Nu bygger vi en hemsida på 45 sekunder”, säger vd:n Hosni Teque-Omeirat.

Börsnoterade Eniro, som hjälper mindre bolag (tänk frisör eller rörmokare) med marknadsföring och som fortfarande driver en gulasidorna-tjänst på nätet, ansluter sig till den skara bolag som på senare tid har aviserat besparingar och samtidigt på ett eller annat sätt kopplat åtgärderna till AI. Se exempelvis Epidemic Sound.

På torsdagen, i anslutning till rapporten, gick Eniro ut med att bolaget ska spara 60-80 miljoner kronor på årsbasis. Det ska möjliggöras bland annat genom implementering av “AI och intelligenta sökalgoritmer” i verksamheten.

Eniro, som förr i tiden gav ut telefonkatalogen, har i dagsläget drygt 900 anställda. Hosni Teque-Omeirat, som blev vd förra sommaren, vill inte säga hur många av dessa som kan komma att påverkas av åtgärderna (fackliga förhandlingar har nyss inletts), men säger att “en hel del” av besparingarna utgörs av minskade personalkostnader.

Säkra piloter

Eniro genomförde under 2022 flera pilotförsök med olika externt utvecklade AI-robotar och är därför “övertygade” om att potentialen med att automatisera vissa processer är stor. Det kan enligt Hosni Teque-Omeirat till exempel handla om att skapa olika sorters innehåll, bilder eller hemsidor åt kunderna, saker som idag görs manuellt av olika team inom Eniro.

“Det finns enorma effektiviseringsvinster att göra. Vi gör hemsidor åt våra kunder. En bra hemsida kan ta tre dagar för oss att göra helt från grunden. Nu bygger vi en hemsida på 45 sekunder”, säger Eniros vd till Breakit när han ombeds ge ett konkret exempel. 

Kan inte kunderna göra det själv om det är så enkelt?

Hosni Teque-Omeirat ger ett långt svar på den frågan och svaret går ut på att bolagets kunder, som som sagt ofta är småföretagare, ofta anlitar många olika leverantörer för att få hjälp med marknadsföringen, alltifrån sökordsexperter till e-designers. I stället för den här fragmenterade hjälpen bör kunderna, enligt Hosni Teque-Omeirat, vända sig till ett enda ställe.

"Vad vi kan göra för små företag är att demokratisera samma teknik genom att göra det enkelt, tillgängligt och prisvärt genom att samarbeta med techleverantör som effektiviserar den genom ett enda system som går igenom Eniroplattformen”, svarar han och argumenterar för att företagarna nästan alltid vill prioritera sin egen affär istället för att bli expert på alla olika områden. 

Den kvartalsrapport som Eniro presenterade på torsdagsmorgonen visade att intäkterna uppgick till 242 miljoner kronor under det första kvartalet, motsvarande en tillväxt på 13 procent. Ökningen kan nästan i sin helhet tillskrivas genomförda förvärv. 

Bolagets rörelseresultat landade på minus 1 miljoner kronor, en försämring med 6 miljoner från motsvarande period förra året. Bolaget har ett börsvärde kring 520 miljoner kronor.

Läs mer