Förvärvsmaskinen Humble – där allt från bambutandborstar till foodtech-snacks ingår – redovisar nu siffrorna för sitt första kvartal. Torsdagens rapport visar att nettoomsättningen ökade från 873 miljoner kronor till nära 1,6 miljarder kronor jämfört med motsvarande period i fjol. Det är i linje med föregående kvartal. Bolagets rörelseresultat lyfter samtidigt från 14 till 85 miljoner kronor under perioden – 20 miljoner högre än i Q4. Den organiska tillväxten beskrivs som fortsatt stark av koncernen. Den kom in på 14 procent, lägre än de 20 procent som bolaget växte med förra tremånadersperioden. ”Säsongsmässigt är det första kvartalet det svagaste för våra verksamheter. Trots detta har vi haft en bra start på året och vi har börjat skönja effekterna av arbetet med att förbättra den operativa effektiviteten i gruppen”, skriver Humbles Simon Petrén i vd-ordet. Humble har genomfört en mycket stor mängd förvärv under de senaste åren. I höstas antydde Simon Petrén att köp-tempot kommer att mattas av och när bolaget lämnade rapport förra gången var det balansräkningen och skulden som stod i fokus istället. I det första kvartalet fortsätter Humble på den inslagna banan. ”Med ett lugnare förvärvstempo kan vi dedikera ytterligare resurser på att optimera värdeskapandet från alla våra bolag”, skriver Simon Petrén. Under kvartalet uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten till 183 miljoner kronor, en förbättring från de 9 miljoner man landade på för ett år sedan men lägre än föregående kvartal, som låg på 247 miljoner kronor. Nettoskulden ligger ungefär i linje med föregående kvartal, på 2,3 miljarder kronor. Humble-vd:n skriver att arbetet går enligt plan. Han är nöjd med bolagets positionering inför framtiden. ”Vi ser redan resultatet från arbetet med att förbättra kassaflödet och vi kommer fortsätta att prioritera åtgärder som bidrar till att stärka vår likviditet och balansräkning. Sammantaget ser jag positivt på 2023 och de möjligheter som finns genom att växa gruppen med våra attraktiva varumärken, innovationer och produkter.”