Översta raderna i resultaträkningen först. Storytels totala omsättning, inklusive de traditionella förlagen, ökade med 7 procent under årets tre första månader till 796 miljoner kronor. Intäkterna från streamingtjänsten uppgick till 742 miljoner kronor och det var en ökning med 6 procent. Tillväxtsiffrorna innebär en rejäl inbromsning i ökningstakten om man jämför med fjolåret. I det fjärde kvartalet växte Storytels streamingintäkter med 17 procent. Samtidigt ser det bättre ut längre ner i resultaträkningen. Ebitda, som är rörelseresultat före av- och nedskrivningar, uppgick till 30 miljoner kronor, upp från minus 149 miljoner första kvartalet 2022. Resultatet före skatt förbättrades också men ligger fortfarande på minus 64 miljoner kronor, upp från minus 233 miljoner första kvartalet 2022. “Under kvartalet fortsatte Storytel arbetet med att lägga grunden för lönsam tillväxt under 2023 och framåt, genom att driva operativa förbättringsaktiviteter i alla delar av vår verksamhet. Vi har gjort framsteg i form av omförhandlade och nya partnerskap, ökad kostnadseffektivitet på content-området och införandet av nya abonnemangserbjudanden och prisnivåer i Norden”, skriver Storytels vd Johannes Larcher. Antalet betalande kunder i Norden uppgick till 1.125.000 stycken och det var faktiskt 7.000 färre än i slutet av det fjärde kvartalet. Totalt sett ökade antalet betalande abonnenter med cirka 5.000 och uppgick till en bit över 2 miljoner. Här ska man komma ihåg att ljudboksbolaget numera fokuserar på färre marknaden än tidigare. För några veckor sedan efterlyste Breakit tydligare besked om vad den nya ledningen för Storytel egentligen vill göra med bolaget. Det önskemålet har hörsammats. “Vi befinner oss nu i en fas av att slutföra vår strategiska plan inklusive finansiella mål på medellång sikt. Dessa kommer att presenteras på vår kapitalmarknadsdag i Stockholm den 13 juni”, skriver Storytels vd i rapporten.