Under ett par månader var den ett måste för att bokstavligt talat hänga med i snacket, ljudappen Clubhouse. Realityserier diskuterades i smågrupper, visionära anförande hölls i andra rum. Den lanserades 2020 och pandemin pushade den snabbt till en värdering på 4 miljarder dollar, skriver CNBC. Nu lyser ikonen med sin frånvaro på de flesta av de tidiga anhängarnas telefoner. Det är tyst om Clubhouse och techbolagen som en gång ville hänga på trenden har fimpat sina egna Clubhouse-dödare, däribland Spotify. Nu är Clubhouse nyhetsstoff igen. Bolaget säger upp hälften av sina anställda. Det skriver Rohan Seth och Paul Davison i ett memmo. Enligt Linkedin har bolaget 200 anställda, som nu alltså ska bli 100. Grundarduon skriver att bolaget behöver skala ner för att göra en ”omstart”. ”Efter att världen har öppnat upp post-covid så har det blivit svårare för många personer att hitta sina vänner på Clubhouse och för att få tid med långa konversationer i sina dagliga liv”, skriver de. ”För att hitta sin roll i världen måste produkten utvecklas. Det kräver en period av förändring.”