Det blåser motvind för Schibsted och det gäller framför allt den del som heter News Media och som omfattar exempelvis Aftonbladet och Svenska Dagbladet här i Sverige. Detta segment står för cirka hälften av koncernens intäkter och omsatte 1,8 miljarder norska kronor i det första kvartalet – i nivå med motsvarande period förra året.
Resultatet i form av ebitda (rörelseresultat före av- och nedskrivningar) sjönk samtidigt från 81 miljoner norska kronor till cirka noll, trots att de digitala prenumerationsintäkterna ökade rejält.
“Det sammanlagda resultatet för News Media påverkas negativt av en hårt pressad print-ekonomi, hög inflation och en krävande annonsmarknad”, skriver Schibsted.
De digitala annonsintäkterna minskade med 18 procent i Sverige.
“Vi ser en nedgång i annonsintäkter, både print och digitalt, och den svenska marknaden är särskilt hårt drabbad. Nedgången i annonsinvesteringar bottnar i makroekonomiska orsaker”, säger News Media-chefen Siv Juvik Tveitnes.
Schibsted uppger samtidig att News Medias satsning på ljud “börjar också ge utväxling” och att Podme, som är fokuserat på poddar bakom betalvägg, har en stabil tillväxt.
Techbolagen
Inom området Growth & Investments hittas bland annat Schibsteds innehav i Pricerunner-konkurrenten Prisjakt samt lånejämförelsesajten Lendo. Här såg det bättre ut.
Prisjakt växte med 21 procent och omsatte 92 miljoner norska kronor i kvartalet. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar ökade samtidigt från 12 till 18 miljoner, bland annat tack vare “strikt kostnadskontroll”, skriver Schibsted.
Lendo, som numera fokuserar på färre geografiska marknader, omsatte 329 miljoner norska kronor under kvartalet, upp med 11 procent. Lånejämförarens vinst steg parallellt med 32 procent till 52 miljoner.
“Tillväxten för Lendo Sverige avtog mot slutet av kvartalet, på grund av sämre konvertering som en konsekvens av det makroekonomiska läget. Verksamheterna i Spanien, Italien och Finland avvecklades under första kvartalet som del av Lendos uppdaterade strategi med fokus på lönsam tillväxt”, skriver den norska mediagruppen om det svenska fintech-bolaget.
Totalt omsatte hela Schibsted 3776 miljoner norska kronor, en ökning med 4 procent. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar sjönk till 423 miljoner (480).