Lyko, e-handlaren som säljer smink och skönhet, redovisar en kraftigt ökad försäljning i det första kvartalet. Nettoomsättningen ökade med 23 procent till 680 miljoner kronor.
Lyko vänder samtidigt rörelseförlust till rörelsevinst i perioden.
Här är några hårda siffror från rapporten:
-
Nettoomsättningen uppgick till 680,0 (552,9) MSEK.
-
Försäljningstillväxten var 23,0 procent (26,1 procent).
-
Bruttovinstmarginalen uppgick till 44,7 procent (44,9 procent).
-
Rörelseresultatet uppgick till 13,2 (-9,5) MSEK.
”Jag är stolt över resultatet som är starkt för att vara det första kvartalet, vilket generellt sett är vårt svagaste”, skriver Rickard Lyko i vd-ordet.
För två år sedan lanserade Lyko i Tyskland, Nederländerna, Österrike och Polen. Försäljningen i Europa uppgick till 37,7 miljoner kronor, med en tillväxt på 97,4 procent.
För att växa ännu mer på kontinenten har Lyko öppnat en logistikhubb i Berlin.
”...det kommer väsentligt förbättra vårt kunderbjudande på kontinenten och sänka våra logistikkostnader.”
Rickard Lyko skriver vidare att man nu har slutfört rekryteringarna av landschefer till Tyskland, Nederländerna och Polen.
”Så snart de är på plats kommer vi börja lokalanpassa våra erbjudanden ytterligare.”