E-handelsbolaget sålde väggkonst för 260 miljoner kronor under det första kvartalet, januari till mars. Det motsvarar en minskning med 9,5 procent från motsvarande period i fjol.
Men trots sjunkande volymer och efterfrågan lyckades Desenio höja marginalen och rörelseresultatet (före avskrivningar). Förra sommaren sjösattes ett besparingspaket och det är de åtgärderna som nu biter.
“Det är i den här miljön glädjande att ser hur de åtgärder för att effektivisera verksamheten som vi slutförde under 2022 nu slår igenom på lönsamheten”, skriver Desenios vd Fredrik Palm i rapporten.
Rörelseresultatet (ebita) uppgick till 42 miljoner kronor under det första kvartalet, en förbättring från 34 miljoner. Marginalen landade på 16,2 procent, upp från 12,7 procent.
“Lönsamheten hölls till stor del uppe av att fraktkostnaderna numera är klart lägre än tidigare som en följd av vår ökade effektivitet i lagerhanteringen”, skriver Fredrik Palm vidare.
Desenio har det fortsatt tufft på börsen och har egentligen inte hämtat alls från det fall som inleddes med vinstvarningen sommaren 2021. Dessförinnan handlades aktien över 100 kronor, nu är den kring 1,40 kronor.
Börsvärdet ligger på 208 miljoner kronor, troligen i stor utsträckning hämmat av den nettoskuld på nästan 1 miljard kronor som Desenio har i form av en obligation som löper till december 2024.
Obligationen kostar i form av räntor (Stibor + 5,5 procent) och försämrar Desenio finansnetto. Bolagets nettoresultat uppgick till 5,6 miljoner kronor, en försämring från 8,9 miljoner kronor.