Hemnets försäljning tickar uppåt trots skakigt ekonomiskt läge och högre räntor. Samtidigt verkar tillväxttakten ha bromsat in något från slutet av förra året. Det framkommer när bostadssajten redovisar sitt första delår för 2023. Här är några hårda siffror från rapporten: * Nettoomsättningen ökade med 5,8 procent till 190,1 miljoner kronor. * Rörelseresultatet ökade med 0,4 procent till 69,1 miljoner kronor. * ARPL, alltså den genomsnittliga intäkten per publicerat objekt ökade med 38,2 procent till 3706 kronor. I det fjärde kvartalet 2022 hade Hemnet en försäljningstillväxt på 13,4 procent. Av rapporten kan man utlösa viss tröghet på bostadsmarknaden. Det är i alla fall så att säljarna lägger mer pengar på sin annonsering på Hemnet än förut. Intäkterna från säljarna ökade med 11,7 procent trots att antalet nypublicerade bostadsannonser minskat med 19,3 procent. Tillväxten kan också förklaras av Hemnets två dyrare annonspaket och tjänsten som låter säljare förnya sina annonser, skriver Cecilia Beck-Friis i vd-ordet. ”Ökningen visar att våra investeringar i produktutveckling skapar önskad efterfrågan och ökade mervärden för våra kunder”, skriver hon. Hemnets annonsaffär mot bostadsutvecklare är fortsatt påverkad av marknadsfaktorer, enligt vd:n. ”Vi känner stor tillförsikt i vår strategi och affärsmodell som bevisat sig stå stark och kunna leverera tillväxt även under tuffa marknadsförutsättningar. Genom våra fortsatta investeringar, särskilt i produktutveckling, står vi redo när marknaden vänder med ett ännu starkare erbjudande för att skapa fler och nya affärsmöjligheter för bostadsmarknadens olika aktörer.”