I februari var affären klar. Cdon hade köpt Fyndiq i en affär som värderade det sistnämnda bolaget till preliminärt 735 miljoner kronor. Draget var drastiskt men kanske nödvändigt för Cdon som stod för en förlust på 150 miljoner kronor i fjol och har som mål att nå breakeven i år. Nu har Cdon – som gått från prylkedja till marknadsplats – kommit med sin första rapport sedan förvärvet. Rapporten visar att omsättningen sjönk till 91,5 miljoner kronor, från 106 miljoner motsvarande period i fjol. Periodens resultat var en rejäl förbättring från förra året och landade på -5.0 miljoner. I fjol var motsvarande siffra –33,8 miljoner. Efter mindre än ett år på posten lämnade Peter Kjellberg vd-stolen vid årsskiftet. Hans efterträdare Fredrik Norberg har därmed stängt sitt första kvartal. Han skriver i vd-ordet att han ser ytterligare möjligheter att kapa kostnaderna och öka lönsamheten för ett av “Sveriges mest välkända varumärken” efter förvärvet av Fyndiq. Han nämner direkta kostnadsminskningar på 40 miljoner kronor. De sparåtgärder som bolaget redan har sjösatt har också bitit, skriver han vidare och hänvisar till att bolagets justerade rörelseresultat var positivt på 6 miljoner (–27 miljoner i fjol). “Det här kvartalets lönsamhet är extra positivt eftersom det första kvartalet i allmänhet är det säsongsmässigt svagaste på året. Den här bedriften banar väg för oss att nå vårt kortsiktiga mål om att nå ebitda-breakeven för helåret 2023.” Vill du veta mer om e-handel? Kolla in vår rapport där vi listar de 50 högst värderade e-handlaren i Sverige – och 30 uppstickare. Kolla in rapporten här!