För ungefär ett år sedan satt jag med en framgångsrik tech-entreprenör och pitchade Handelshögskolans fond SSE Ventures som en potentiell investeringsmöjlighet. Han utmanade mig och ifrågasatte om vårt nätverk av potentiella följdinvesterare i bolagen var tillräckligt internationellt. Enligt entreprenören hade de aldrig tagit in svenskt kapital, och det var en del av deras framgångsrika internationella expansion. Några månader senare stängde ett av SSE Business Labs bolag Ripe en pre-seed runda på omkring 20 miljoner kronor, med bland annat tyska Earlybird som investerare. Jag förstod då att svenska bolag behöver tillgång till internationellt kapital tidigare. Därför tillbringade jag fyra veckor i London och New York för att förstå hur VCs där såg på Norden. LÄGRE VÄRDERINGAR Bolag i London och New York verkar till stor del ha 5–10 gånger högre värderingar än nordiska bolag i samma rundor. Även om makroförändringarna dragit ner värderingar i utlandet, har vi sett en liknande trend i Norden men värderingarna här är fortsatt mycket lägre än i utlandet. Trots det kräver nästan alla VCs, oavsett var de befinner sig, att bolag når 1 miljon dollar i årliga återkommande intäkter (såkallad ARR) för att kunna resa en Series A-runda. Mina kollegor i London var förvånade över våra låga värderingar och frågade “Men om bolagen reser på så låga värderingar, späds de ut mer för varje runda eller tar de in mindre kapital totalt före Serie A?”. Nej, visst späder inte grundarna ut sig mer än det typiska 15-20 procent (vilket är samma för London och New York). Istället tar de in mindre kapital. Detta innebär att bolagen har färre resurser att snabbt kunna skala till en Serie A-runda jämfört med sina internationella konkurrenter. Jens Bäckbom, tidigare fondchef på Almi Invest, berättade förra året att det nästan är en regel snarare än ett undantag att svenska bolag reser en Seed+, som det kommit att kallas – rundan som bolag i Sverige behöver resa som en brygga till Serie A, eftersom kapitalet från Pre-seed och Seed inte räcker till för att komma till 1 miljon dollar i ARR. MINDRE SAMARBETE “Investerar ni något i Sverige?” frågade jag Kate McGinn på Seedcamp, en pre-seed fond i London. “Nej, vi vill gärna men vi kan inte”. Tydligen är svenska VCs kända för att vilja investera i bolag ensamma, utan några kollegor från andra fonder, i samma runda. En stor skillnad mot New York där bolag tar in 3-5 VCs i varje runda, även i pre-seed. Kanske tillåter inte den modellen som de flesta VCs utgår från ett annat förhållningssätt. Ska man resa en fond i en viss storlek, och göra samma antal investeringar, måste man hålla uppe storleken på varje enskild investering. I London, med högre värderingar, innebär det att en VC täcker 30-50 procent av rundan, när en nordisk VC täcker 100 procent. Detta påverkar bolagens tillgång till resurser för stöd och nätverk – tänk bara hur mycket lättare det måste vara med fem fonder som alla har incitament att du ska lyckas, jämfört med en fond. Det påverkar också VCs exponering, eftersom de riskerar att behöva konkurssätta de bolag som de inte kan eller hinner stötta, vilket också påverkar bolagens risk. LÖSNINGEN? Trots att VCs ska investera i innovation, känns det som en bransch som inte förändrats sedan Sequoia lanserades 1975. Vi behöver mer diversifiering bland VCs i Norden. Idag är det svårt för många bolag att skilja de flesta nordiska fonderna åt, eftersom de har ungefär samma fokus och storlek på sina investeringar. Bara i New York finns det över 800 fonder, allt från mikrofonder till specialiserade fintech-fonder för kvinnliga grundare. Detta gör det lättare för fonderna att attrahera de bästa bolagen i sitt fokusområde. VCs i Norden skulle gynnas av att specialisera sig, för att inte konkurrera om samma (och de bästa) bolagen. De borde också samarbeta och investera tillsammans med sina branschkollegor för att minska risken och öka bolagens potential. Annars kan svenska bolag gott röra sig mot internationella fonder, som gärna investerar – oftast med bättre villkor för grundarna och bättre chanser för bolagen att växa internationellt. Vi behöver fler som tänker annorlunda i VC-branschen. Är du designer, psykolog eller skribent? Starta en fond och visa branschen att specialiserade fonder presterar bättre i en konkurrensutsatt bransch. Den tidigare modellen har kanske fungerat förut, men det betyder inte att den kommer fungera i framtiden.