Sök ikon

Prishöjningarna ger Readly hopp – siktet inställt på vinst

Mats Brandt, vd Readly. Foto: Press

Prishöjningarna ligger bakom Readlys resultatförbättring, visar den färska rapporten.

Magasintjänsten, som nu kontrolleras av Bonnier, tror nu att vinst finns inom räckhåll.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Vi börjar högt upp i Readlys resultaträkning. Rapporten för det första kvartalet visade att intäkterna växte med 12 procent till 161 miljoner kronor för bolaget som har en lång rad elektroniska magasin och tidning på sin plattform. 

“Ökningen berodde främst på ökad ARPU (genomsnittlig intäkt per användare) samt fortsatt god tillväxt i Tyskland”, skriver bolaget. 

Snittintäkten per användare steg med 15 procent till 112 kronor. Antalet fullt betalande abonnenter, lite fler än 450.000 stycken, låg kvar på nästan exakt samma nivå som i slutet av fjärde kvartalet (men sjönk något om man jämför med slutet av första kvartalet 2022).

Samtidigt har kostnader för bland annat marknadsföring och personal gått ner. Readly tog visserligen 13 miljoner kronor i kostnader med kopplingar till det bud som Bonnier la på bolaget (se nedan), men om man räknar bort den posten landade rörelseresultat före av- och nedskrivningar på minus 9 miljoner kronor, en förbättring med cirka 22 miljoner kronor från motsvarande period ifjol. 

“Vi närmar oss nu lönsamhet i snabb takt och räknar med att kunna nå ett positivt EBITDA-resultat under ett isolerat kvartal redan i år”, skriver Readlys vd Mats Brandt i rapporten. 

Budet färdigt

Bonnier lade det ursprungliga budet på Readly i december förra året. Efter några förlängningar, och en höjning av budnivån, slutade hela processen med att Bonnier stod som ägare till cirka 75 procent av aktierna och att Readly stannade kvar på börsen

“Samtidigt bedömer vi att Bonnier News i en roll som majoritetsägare i Readly kan genomföra förändringar som är rätt för bolagets framtid”, sa Bonnier News vd Anders Eriksson häromveckan. 

Läs mer