SaaS Brief: Veckans hetaste SaaS-nyheter Den här veckan har i princip hela SaaS-branschen samlats nere i Malmö. Det är åtminstone vad min FOMO säger mig när jag själv missade SaaSiest. Jag var portad från lokalerna. Egentligen hörde jag inte av mig till Daniel Nackovski på SaaS Nordic förrän bara några dagar innan eventet skulle äga rum. Då var biljetterna slutsålda och jag vädjade om pressackredering. Det var fullt. “Vi har dessvärre inte kapacitet i lokalen att ta in mer folk, vi får se till att tänka större till nästa gång”, svarade han. Men jag är inte bitter. Grattis till vad som verkar ha varit ett riktigt bra event! Jag såg istället till att skaffa kontakter på insidan. Breakits tidigare vd och nuvarande mediehusbyggare Camilla Bergman var föredömligt ute i god tid med sitt biljettköp och var på plats nere i Malmö. Så min inkorg är fylld av spaningar från scenen på SaaSiest som jag i detta SaaS Brief kommer att dela med mig av till er andra som, liksom jag, valde att snooze and loose. Det blir mycket annat spännande från veckan som gått också. Exempelvis kan vi avslöja att shemaläggningsbolaget Quinyx på kort tid har tappat två riktigt tunga namn i marknadschefen Johanna Fagerstedt och intäktschefen Andreas Sjölund. Den senare räknades dessutom till grundarteamet på bolaget. Mer om det i notisflödet! VECKANS SAAS-SVEP * Vi börjar med SaaSiest-spaningar från Camilla Bergman. Det har snackats ett tag om att det inte bara är startup-grundarna som påverkas av minskad investeringsvilja från riskkapitalbolagen. Utan det är tuffa tider även för riskkapitalet. Mikael Johnson på Oxx hamrade in denna punkt i Malmö där han spår att “många riskkapitalbolag kommer att tvingas lägga ned”. Det skedde helt enkelt för stora investeringar mellan 2020 och 2022 och investerare kommer inte att allokera lika mycket kapital för detta framöver. Istället kommer storleken på riskkapital och frekvensen på investeringarna troligen att gå ned 60 till 70 procent från toppen. Men det kommer också “en flodvåg” av uppköp och sammanslagningar. De kommer så snart inflation och räntor har stabiliserats. “Alldeles för många bolag har startats de senaste åren. Många företag kommer att kämpa med kapitalresning till attraktiva villkor och därför nöja sig med M&A-alternativet”, är beskedet från presentationen. * Susanne Rönnqvist Ahmadi, VP International Marketing på Hubspot, stod också på scenen i Malmö. Hon har sett ett massivt och snabbt tapp i antal inbounds som SaaS-bolag och andra företag får in. Förändrade algoritmer och brus i sociala medier är några av anledningarna och företag kommer att behöva tänka till ordentligt – framförallt genom att använda AI. Budskapet är att hela tiden använda AI och att tänka på hur du ska använda AI. Annars kommer du att hamna på efterkälken. Men det handlar också om att arbeta smart med att identifiera dina kunder och var de befinner sig. Att hela bolaget måste fokusera på kunden och lägga lite mindre fokus på de interna KPI:erna och organisationen. * I övrigt verkade alla i Malmö vara väldigt glada och positivt inställda – trots att det är kämpigare just nu. Framförallt inom säljet. Det är åtminstone vad Camilla Bergmans temperaturmätare visar. Och den tackar jag för! * Den här veckan kunde jag själv bjuda på en uppföljning i bråket mellan Bokadirekt och deras kunder. Det hela slutade med att Bokadirekt och vd:n Christian Fricke bestämde sig för att backa kring en av de mest kritiserade punkterna som var abonnemang baserade på antalet “nya kunder” som hittade till salongerna via deras plattform. Jag väljer att tolka bråket som lite av en kamp om vem som egentligen äger kunderna. Bokadirekt vill vara en ännu tydligare marknadsplats och inte “bara ett bokningssystem”, men deras nuvarande kunder vill inte riktigt dela den synen verkar det som. Nu verkar det dessutom som att förbunden, som tidigare rekommenderat Bokadirekt eftersom att de har haft gynsamma avtal med dem, öppnar upp för samarbeten med flera olika aktörer. Ni läser hela nyheten här. * Jag kan också avslöja att Erik Fjellborgs schemaläggningsbolag Quinyx har tappat två tunga chefer. Som jag skrev i inledningen har alltså både marknadschefen Johanna Fagerstedt och intäktschefen Andreas Sjölund lämnat på kort tid. De båda har själv gått ut på sina respektive Linkedin-sidor och meddelat nyheten. Johanna Fagerstedt skriver i ett sms till Breakit att hon just nu är på semester. Men på måndag kliver hon in på kontoret för att påbörja sin nya tjänst som marknadschef på Mentimeter. “Det har varit en fantastisk resa att vara en del av och något jag är otroligt stolt över att ha varit en del av att bygga. Jag kommer att stanna kvar som aktieägare och följa den fortsatta tillväxtresan. Jag stannar också inom portföljfamiljen hos Alfvén & Didrikson som är investerade i båda bolagen, och det känns extra kul”, skriver hon i ett sms. Quinyx tvingades i november förra året säga upp runt 9 procent av sin personal, vilket omfattade cirka 35 tjänster. * Det har blivit många långa notiser på rad i veckans SaaS Brief. Så här kommer några snabba grejer ni gärna får läsa om på Breakit.se. CSM-plattformen Startdeliver har tagit in 10 miljoner kronor från Ampli Ventures, dokumenthanteraren Paligo har tagit in 300 miljoner kronor från Alfvén & Didrikson och GRO Capital och Saeid Esmaeilzadehs tech- och konsultkonklomerat (inkluderar också en del SaaS) siktar på börsnotering.