Siffrorna för februari tände ett litet hopp om ljusare utveckling, men den efterföljande månaden släckte det snabbt. Så kan man sammanfatta e-handelsindikatorn från Svensk Handel under den senaste tiden. Den nya statistiken visade att e-handeln i Sverige minskade med 3 procent i mars om man bara tittar på svenska aktörer. Om man även inkluderar utländska e-handlare hamnar siffran på minus 5 procent. VÄRSTA SEDAN 90-TALSKRISEN De procentuella nedgångarna kan ses mot bakgrund av att många e-handlare har genomfört stora prishöjningar i och med den höga inflationen. Det förstärker bilden av en mycket svag volymutveckling, skriver Svensk Handel. Nedgången i antalet e-handelspaket i mars är den sämsta utvecklingen på flera årtionden. “I nuläget pressas dessutom handeln som helhet av exceptionellt låg efterfrågan, volymutvecklingen är den lägsta sedan 90-talskrisen”, lyder summeringen i den senaste e-handelsindikatorn. “Trots inflationen minskade exempelvis e-handeln av byggvaror med nära 40 procent i löpande priser och e-handeln av heminredning och möbler med cirka 20 procent”, exemplifierar Svensk Handel. NÅGRA FÅ LJUSGLIMTAR Men det finns ändå ljusglimtar, enligt branschorganisationen. Kategorierna kläder och skor kan summera ett första kvartal med tillväxt. Och Svensk Handel tror att det långsiktiga strukturella mönstret – med mer e-handel – är här för att stanna. “Digitala inslag är numera en självklarhet i samband med många köp och över tid förväntas e-handeln fortsätta växa med 10-15 procent per år”, säger Per Ljungberg som är innovationschef på Svensk Handel. Intresserad av e-handel? Den 25 april samlar Breakit den svenska e-handelseliten på E-Com Day för att djupdyka i de viktigaste frågorna för e-handlare just nu. I samband med eventet släpper vi även vår kartläggning "Sveriges 50 högst värderade e-handlare – och 30 rising stars". Biljetter finns här – först till kvarn.