Sök ikon

Plejd växer – men inte lika snabbt: ”Nått en mognadsfas”

Babak Esfahani, vd för Plejd. Foto: Press

Smarta belysningsbolaget Plejd ökade omsättningen i det första kvartalet. Men tillväxttakten var trögare än förut.

”Svenska marknaden har nått en mognadsfas”, skriver vd Babak Esfahani som hintar om att han har ett ess i rockärmen.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Teknikbolaget Plejd, som utvecklar produkter och tjänster för smart belysning och hemautomation, redovisar en ökad omsättning i det första kvartalet. Nettoomsättningen landade på 121,3 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 99,3 miljoner i fjol, alltså en ökning med 22 procent. För motsvarande kvartal i fjol växte bolaget med nära 38 procent. 

Rörelseresultatet kom in lägre än för ett år sedan, på 16,1 miljoner kronor (19,9 miljoner kronor).

Plejds vd Babak Esfahani förklarar siffrorna: 

”Den något lägre tillväxten är ett resultat av att den svenska marknaden nått en mognadsfas med nuvarande produktportfölj. Övriga marknader utvecklas enligt förväntan där främst Norge fortsätter sin tillväxtbana som fortsatt påminner om den resa vi sett i Sverige.”

För att fortsätta växa i snabb takt ska bolaget i maj lansera en ny produktkategori. Den förväntas bli ”startskottet för en ny tillväxtvåg”, enligt vd:n. 

”I kombination med stark tillväxt främst ledd av våra nya produktkategorier, förväntar vi oss en hävstång i lönsamhet med markant förbättrad rörelsemarginal som resultat. Vi har nått en nivå där kostnadsmassan kommer att plana ut framöver.”

Läs mer