Sök

Footway ställer in utdelningen – försäljningen faller

Footwaye-handel

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Minskad försäljning men också minskad förlust för e-handlaren.

E-handlaren Footway rapporterar en försäljning på 215,9 miljoner kronor i det första kvartalet, en nedgång med nära 8 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet skrivs till -24,5 miljoner kronor, vilket är en förbättring från -71,2 miljoner kronor de första tre månaderna i fjol.

Footways vd Daniel Mühlbach kommenterar resultatet med att en re-lansering av brandosa.com har gått över förväntan och att det har varit en starkt bidragande faktor till att bolaget uppvisar ett positivt kassaflöde (från -67 miljoner till 3,5 miljoner kronor). Bolaget har också haft en positiv tillväxt utanför Norden.

Vd:n skriver att bolaget åter har satt rörelsekapitalet i fokus. Bolaget fortsätter att arbeta aktivt för att minska sin lagerbildning och hittills har bantat det med 45 miljoner kronor. 

”Minskningen i år är driven av re-lansering av vår outletbutik samt ett aktivt arbete med schemaläggning av inleveranser av nya varor.”

Footway meddelar i samband med rapporten att bolaget ställer in utdelningarna. Bolaget hänvisar till att det är en försiktighetsåtgärd mot bakgrund av det allmänna konjunkturläget.

”Vi agerar försiktigt och ansvarsfullt för att stärka Footway Groups finansiella position inför framtida utmaningar”, säger vd Daniel Mühlbach i en kommentar. 

I mars avslöjade Breakit att 15 olika leverantörer hade inlett processer hos Kronofogden i ett försök att få betalt av den börsnoterade e-handelsgruppen. Det handlade sammantaget om 18 ärenden och det totala beloppet som krävdes via betalningsföreläggandena uppgick till minst 11 miljoner kronor.

Av den förra kvartalsrapporten, som släpptes i februari, framgick att bolaget bara hade 6 miljoner kvar i likvida medel. I den nya rapporten framkommer att Footways likvida medel uppgår till 9 miljoner kronor. 

Även i februari flaggade Footway, som förutom just Footway även sitter på varumärken som Stayhard, Caliroots och Sportamore, för svagare försäljning under Q4.

“Footway Group har under 2022 upplevt en minskad efterfrågan på bolagets produkter vilket påverkat försäljning och resultat”, skrev bolaget

Läs mer