Streamingtjänsten Netflix är först ut av de så kallade Faang-bolagen (Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google) att redovisa siffrorna för det första kvartalet. Bolagets omsättning och resultat kom i grova drag in i linje som väntat på 8.162 miljarder dollar eller 2,88 dollar per aktie enligt rapporten som släpptes igår kväll. Netflix ses lite som kanariefågeln i gruvan när det gäller streamingbolagens möjligheter att växa i en allt mer konkurrensutsatt miljö. Bolaget har redan börjat se tydliga tecken på mättnad på marknaden, skriver Reuters. Den senaste tiden har man ägnat stor möda åt att leta nya intäktskällor, däribland en reklamfinansierad tjänst och en kampanj mot kontoinnehavare som delar sitt lösenord med andra. Jakten på kontofuskarna ska intensiferas och breddas i det andra kvartalet, hälsar Netflix. Sett till användartillväxten blev Q1-rapporten något av en besvikelse. Från januari till och med mars adderade Netflix 1,75 miljoner nya prenumeranter. Väntat var en tillväxt på 2,06 miljoner användare. Netflix har totalt 230 miljoner användare och ungefär 100 miljoner av dessa delar sina konton med andra, enligt streamingjätten som varnar att det slår mot möjligheterna att investera i nytt innehåll. För ett år sedan förlorade streamingbolaget 200.000 användare – det första tappet av sitt slag på mer än ett decennium. Under hela 2022 tillkom 9 miljoner användare, en halvering av de 18 miljoner nya användarna 2021.