Sveriges Radio kommer inte längre att synas i flödet på Twitter. Det framgår i ett inlägg på Sveriges Radio-bloggen, signerat Christian Gillinger, som är ansvarig för SR:s sociala medier. I inlägget hänvisar han till Internesstiftelsens rapport “Svenskarna och Internet” från förra året, som pekar på att det bara är 7 procent av svenskarna som dagligen besöker plattformen. “Den minskningen har vi märkt av under åren, i form av mindre dialog och färre interaktioner med våra tweets. Publiken har helt enkelt valt andra platser att vara på. Och därför väljer Sveriges Radio nu att inaktivera eller radera de sista kontona som är kvar”, skriver Christian Gillinger. Han sticker inte under stol med att det stormat kring plattformen den senaste tiden. “För oss är det till exempel oroande att Twitter minskat sin personalstyrka dramatiskt. Vi tror att det på sikt kan påverka företagets kapacitet att hantera exempelvis falska konton, bottar och desinformation, men också hat och hot”, skriver han och tillägger att det är faktorer som väger in i beslutet. Den senaste tiden har Twitter märkt nyhetsmedier som "Government-funded media” på plattformen, däribland flera nyhetskanaler i Australien och Nya Zeeland. Även SVT:s inlägg på Twitter har fått märkningen. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.