ChatGPT kommer ha en stor påverkan på många olika branscher och roller, ett av dessa områden är marknadsföring. Kraften att kunna styra dina frågor kommer ha en stor påverkan på resultatet som du får tillbaka. Sibbe Silvén, CDO på Bright Mind Agency, har över 25 års erfarenhet inom datateknik och olika webbsystem. Sibbe brinner för Artificiell Intelligens och Maskininlärning och vill att fler ska förstå kraften av AI. Sibbe, varför är det viktigt att lära sig använda ChatGPT på “rätt sätt” som marknadsförare? "Det finns två avgörande saker som marknadsförare MÅSTE förstå – beteende och data. När AI-systemen nu kan analysera båda dessa 100,000 gånger effektivare än människan så kommer det vara avgörande för att skapa din nästkommande strategi. AI kommer hjälpa dig planera kanal, plattform, material och texter. AI-system kommer även kunna hjälpa dig bli mer personifierad i din marknadsföring." Vad kan man vinna på att lära sig förstå kraften av AI? "I början av 2023 satte jag som mål att effektivisera mig själv 4x. Detta är en målsättning som jag ser att AI kommer vara en stor del av för mig att uppnå. I ett team eller för en individ hamnar man ofta i situationer där man behöver guidning, stöttning eller liknande för att komma vidare med sin uppgift. Här ser vi stor effekt i vårt team när vi kan få detta stöd direkt från ChatGPT. Vi vet att ChatGPT inte alltid ger 100% rätt svar men den leder vägen och skapar otroligt mycket inspiration som gör att man sedan själv." Vad kan det leda till för konsekvenser långsiktigt om man inte hakar på tåget? "Med tanke på att AI och ChatGPT kan hjälpa dig att bli mer effektiv och produktiv så ser vi redan hur företag tappar mot konkurrenter som använder dessa AI-system. De största sakerna vi kommer se de närmsta 3 åren är: 1. Konkurrensnackdelar där företag tappar effekt när konkurrenter använder mer och mer AI-system 2. Företag får minskad effektivitet och högre kostnader om man inte implementerar dessa system i vissa delar av sina processer eller system. 3. Kanske det mest allvarliga är att man kan tappa viktig innovationskraft." Kan du utveckla vad du menar med att tappa innovationskraft? "AI kan både hjälpa dig att få mer värdefull tid från kollegor över och de kan då lägga mer tid på innovation och utveckling. Samtidigt som en AI kan användas som bollplank och idéspruta. Jag testade att använda prompten: "Jag vill att du ska bete dig som en framtidsforskare med över 50 års erfarenhet. Fundera över framtiden för marknadsföring. Ge mig 10 olika marknadsföringskanaler som vi kommer använda om 10 år som vi inte använder idag." Ett alternativ jag fick av ChatGPT: Neuro-marknadsföring – genom att använda neuro-teknik kan företag analysera konsumenternas hjärnvågor för att utforma mer effektiva marknadsföringskampanjer. Skrämmande eller briljant? Ja, här kommer människors tankar vara tudelade men min målsättning är att ge dig inspiration och idéer på saker som kanske eller kanske inte kommer bli aktuella i framtiden." > Med tanke på att AI och ChatGPT kan hjälpa dig att bli mer effektiv och > produktiv så ser vi redan hur företag tappar mot konkurrenter som använder > dessa AI-system. Finns det några specifika områden där du anser att man bör integrera ChatGPT och AI mer? "Personlig marknadsföring är något som blir så mycket enklare nu när vi kan skapa 100-tals annonser med unik targeting, copy och content med hjälp av AI-verktyg och olika automationer. Vi ser otroligt stor skillnad i effekt när vi gör detta för våra kunder. En annan sak är återanvändning av material över flera plattformar, idag är det otroligt enkelt att skapa t.ex en video men att klippa, redigera, texta en video för flera plattformar med hjälp av AI och sedan publicera direkt på alla plattformar med ett knapptryck. Vi får hela tiden höra hur våra kunder inte hinner med fler plattformar och här finns det otrolig potential för dem som implementerar dessa verktyg för detta." Sibbe har spenderat 600 timmar med ChatGPT och har nu samlat ihop sina bästa tips och erfarenheter i en ny kurs tillsammans med Breakit. Vad lär man sig på kursen? "I kursen ger jag mängder med inspiration till hur du kan bli 2x mer effektiv i ditt arbete med hjälp av ChatGPT, samt konkreta exempel på hur du skapar SEO-texter, en marknadsföringsplan samt en content-kalender för en hel månad på bara några sekunder, något som normalt sett tar flera timmar att planera för en social media manager." Vem tycker du borde gå kursen? "Den som jobbar med marknadsföring som marknadschef, sociala medier ansvarig, koordinator, redaktör, eller webbansvarig." Varför ska man gå kursen? "I min roll som coach för 9 anställda tycker jag det är avgörande att jag ger mina kollegor kunskapen att använda ChatGPT till dess fulla potential. Det kommer vara avgörande för att de ska fortsätta vara lika effektiva som våra konkurrenters personal. Jag ser denna kursen som lika viktig som en 3-årig högskoleutbildning inom marknadsföring." Läs mer om kursen Effektivare marknadsföring med ChatGPT här >>