Prylkedjan Clas Ohlson noterar lägre e-handelsförsäljning i siffrorna för mars månad. Online backade försäljningen med 3 procent jämfört med motsvarande period i fjol och landade på 82 miljoner kronor. Det skriver kedjan i ett pressmeddelande på torsdagsmorgonen. Den totala försäljningen i mars krympte med 2 procent till 623 miljoner kronor. Den organiska försäljningen ökade med 1 procent jämfört med 2022. Kristofer Tonström, Clas Ohlsons koncernchef, säger i en kommentar att marknaden i mars präglades av minskat konsumtionsutrymme för hushållen och att Clas Ohlsons butiksnät minskat med sju affärer jämfört med samma månad förra året. ”Vi noterar en god försäljningsutveckling i Norge med en organisk försäljningsökning om tre procent, men parallellt med att den norska kronan försvagats relativt den svenska kronan ser vi att omvärldsfaktorer som kostnadsinflation och en stark US-dollar ger fortsatta utmaningar framöver. För att parera för detta är arbetet med kostnadsbesparingar högt prioriterat.”