Uppväxten i Belgien präglades tidigt av bilar, verkstadsgolv, ljudet från mekanikernas verktyg och fartfyllda race med gokarten. Cédric Pierrards pappa – och stora förebild – drev två bilhandlar och för sonen var framtiden utstakad: Verksamheten som präglat en stor del av barndomen skulle en dag bli hans. Men så kom dråpslaget – pappan beslutade sig för att sälja. Tonåringen Cédric befann sig plötsligt mitt i en tidig livskris. ”Beslutet överraskade mig totalt och under en period tappade jag fotfästet. Vad skulle jag ta mig till när min framtid som bilhandlare inte längre var möjlig? Efter att ha rannsakat mina känslor insåg jag varför försäljningen tog så hårt: Jag hade drabbats av ”entreprenörssjukan” och insåg att min framtid fanns inom företagande”, berättar Cédric. IT-VÄRLDEN HÄGRADE Bilar var inte tonåringens enda passion. Redan som sexåring hade Cédric börjat utforska programmering och nu tog han sikte på IT-världen. År 2005 blev Cédrics nya dröm verklighet, när han och kollegan Robert Houdart tillsammans startade Efficy. Startkapitalet på 500 000 euro, från en tidigare exit, skulle täcka mycket. Cédric tog inte ut någon lön på länge för att kunna fortsätta utveckla och investera i projektet. Med belgarens djupt rotade kärlek till företagande i grunden utvecklade Efficy en CRM-plattform för att underlätta alla entreprenörers vardag. Målet har sedan bildandet varit att stötta kunderna i deras tillväxtresor och därmed hjälpa dem att bli mer framgångsrika. Att främja goda relationer är nyckeln. Redan i namnet finns en ledtråd till vad Cédrics vision var: efficient och company – Efficy. FÖRDELARNA MED EFFICY CRM I dag har Efficy vuxit till ett multinationellt bolag med 550 anställda, 13 500 kunder och över 230 000 användare i 45 länder. Efficys tjänster riktar sig främst mot medelstora till stora bolag och under 2021 nådde man milstolpen 60 miljoner euro i omsättning. En ökning från 22,5 miljoner euro 2019. Förklaringen till framgångarna finns i bolagets populära produkt, Efficy CRM: * Branschens mest flexibla CRM, som snabbt och enkelt går att anpassa efter varje företags unika behov oavsett verksamhetsområde. * Smidigt och lätthanterat gränssnitt, som går att skala upp med fler funktioner i takt med att företaget växer. * GDPR-kompatibelt ”direkt ur lådan”, eftersom Efficy jämfört med en del konkurrenter är ett europeiskt bolag i grunden med allt det innebär när det gäller att efterleva lokala lagar. ”ÖPPNAR UPP EN NY VÄRLD AV MÖJLIGHETER” Numera finns det även en tydlig svenskkoppling i bolaget. För att skapa ännu mer värde – och hjälpa kunderna att ta sig till helt nya höjder – köpte man under 2021 upp svenska APSIS, en nordisk leverantör av datadriven marknadsföring. "Genom förvärvet av APSIS breddar vi Efficys produktportfölj och gör oss till en one-stop-shop för företag som söker en CRM-lösning. APSIS teknik öppnar upp en helt ny värld av möjligheter för Efficys kunder.” Nu jagar Efficy vidare mot ett stort mål: Att uppnå 250 miljoner euro i omsättning inom 5 år, stipulerat i planen SHAPE250. En resa som började ta form på ett belgiskt verkstadsgolv, i huvudet på en liten pojke som älskade bilar. INSPIRERAS AV CÉDRICS RESA: Läs bloggen The Entrepreneurs Journey här! INSIKTER, BRANSCHTRENDER OCH STRATEGIER FÖR CRM DIREKT I MAILEN: Registrera dig för Efficys nyhetsbrev.