Sök

Hon ska göra Abba-Björns gamingcenter coolast i stan: “Varför vet inte alla om det än?”

SpaceGamingesport

Liana de Wit, ny chef för marknadsföring för Space. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Med Stockholms mest centrala adress och kapitalstarka ägare har Space som mål att locka alla spelintresserade i huvudstaden. Men det första året har det varit oroväckande tyst från Pophouse-satsningen, bolaget som har både Abba- och EQT-profiler i ryggen.
Det vill Liana de Wit ändra på – och det börjar med ett nytt fokuserat Space.

Artikeln är en återpublicering från mars 2023.

När Björn "Abba-Björn” Ulvaeus ligger bakom någonting så blir uppmärksamheten oftast stor. Det brukar vara så när man är väldigt känd och Abba är ju odiskutabelt något av det kändaste som finns.

När Björn Ulvaeus tillsammans med EQT-grundaren Conni Jonsson och Universal Musics tidigare vd Per Sundin meddelade att de skulle lansera ett stort digitalt kulturcenter – precis intill Sergels torg – var många intresserade. 

Det digitala kulturcentret fick namnet Space och planerna presenterades i oktober 2019. 

Nästan två år senare, i november 2021, öppnades dörrarna för allmänheten. 

Så mycket uppmärksamhet har Space däremot inte fått sedan dess. Något Abba Voyage-spektakel har det definitivt inte blivit under centrets första år. Trots att Pophouse, bolaget bakom satsningen, bland annat köpte hela Aviciis musikkatalog och öppnade ett museum tillägnat superstjärnan i Space lokaler. 

Men nu ska Space synas.

Det ska den nya chefen för marknadsföring Liana de Wit se till.

“Det är en av de coolaste platserna. Och vår främsta utmaning just nu är; varför vet inte alla om det än? Jag tror det framförallt beror på vad Space själva har gjort. När vi startade för ungefär ett år sedan så var det som ett digitalt kulturcenter. Vi lanserade många olika delar som skulle visa vad digital kultur egentligen är – och det betyder helt enkelt väldigt många saker för olika människor“, berättar hon när vi träffas i ett av de många mötesrummen med utsikt direkt över torget.

Sagt och gjort.

Space är från och med nu ett gamingcenter. Det är så de vill att människor ska uppfatta dem och den nya marknadsföringen har precis börjat rulla ut. De vill nå alla som kan ha det minsta intresse för gaming och kulturen runt omkring.

“Det är gaming som ska vara vårt fokus. Vi ser att det finns ett utrymme för oss att fylla där. Nu när vi har den här förankringen av vad Space är så kommer det att vara mycket enklare att förklara för människor vad vi är och få uppmärksamhet för vad vi gör”, fortsätter Liana de Wit.

Det är ingen enkel uppgift som Liana de Wit ska ta sig an. Under ungefär ett år har Space testat vattnet i Stockholm med sitt center, där gaming redan från start varit en stor del av verksamheten. I lokalerna finns över 400 speldatorer, en gaming-bar och en stor arena som kan användas för olika event och sändningar.

Det är utöver det redan nämnda Avicii-museet, liksom en restaurang, ett café och fyra våningar med coworking och kontorshotell. 

Liana de Wit berättar att alla kontor är uthyrda och att många företag har varit intresserade av att lägga sina event på Space. Men de har ändå haft problem med sin synlighet, den som har passerat utanför byggnaden kan knappt se att ett enormt gaming-center döljer sig där inne. 

“Under vårt första år gjorde vi egentligen ingen reklam alls. Vissa vet ändå vilka vi är, vi är ganska välkända inom gaming-communityt. Men nu går vi ut med vår första riktiga marknadsföring”, säger hon.

Hur ska ni göra det?

“Vi har en roadmap och vi har aktiviteter planerade för att göra detta. Men vi vill vara bättre på att visa vad som pågår på insidan och bättre på att använda våra ytor för att synas utåt. Tanken är att komma i kontakt med alla som är ens lite intresserade av gaming.”

Det finns flera aktörer i Stockholm som vill samla gaming-publiken, Inferno Online, Kappa Bar och Nerds exempelvis. Hur ser du på konkurrensen?

“Vi har mycket att lära. De har verkligen hittat sin nisch, men vi ser att det här är platser som du har koll på om du är en gamer – men inte annars. Vi vill göra det annorlunda, hur hittar vi publik genom comic-con, eller genom Lollapalooza?”

Ett sätt att få fler besökare är att göra lokalerna mer välkomnande, bland annat genom ytor för konsolspelare och event som ska locka olika typer av människor.

Några siffror för hur det gick för Space ekonomiskt delar de inte med sig av än. 2021 omsatte bolaget 9,4 miljoner kronor med ett rörelseresultat på minus 27 miljoner kronor enligt årsredovisningen för Space contemporary digital culture center. Men sedan december det året är verksamheten fusionerad med moderbolaget Pophouse Entertainment Group.

Liana de Wit avslöjar ändå att antalet besökare under 2022 var 250.000 personer. 

I år är tanken att höja den siffran till mer än 500.000.

“Vi är en startup fortfarande. Nu vet vi vad vi vill vara och vi vet vad vi ska göra. Vårt mål är att locka besökare. Förra året gick ut på att hitta vår kärna. Det har vi gjort och nu fokuserar vi på hur vi får besökarna att växa månad efter månad. Från och med nästa år tänker vi fokusera mer på intäkterna”, säger hon och fortsätter:

“Men det finns mycket kvar att lista ut, som hur vi använder vår fantastiska arena på bästa sätt, vår gaming-avdelning och vår bar. Vårt kontorshotell går väldigt bra, men vi måste få allting att gifta sig. Vi ger oss det här året för att verkligen lista ut hur vi ska göra det här. Men efter det kommer fokus att ligga på tillväxt.”

Läs mer