Bolaget startade 2018 med målet att elektrifiera det kommersiella flygandet. Sedan förra året fokuserar bolaget på en modell som fått namnet ES-30, med plats för 30 passagerare. Samarbetet med Ålands regering är ett viktigt steg i utvecklingen av ES-30, skriver bolaget till Breakit. “Det gör att vi kan fokusera på den operativa infrastruktur som krävs för att stödja elflyg från Mariehamn, och börja tidigt med att samla nyckelintressenter som flygplatsoperatörer och flygbolag för att kartlägga projektet”, heter det i ett mejl. Bolaget ska samarbeta med Ålands regering och flygplatsoperatörer både där och i Sverige och Finland för att få en bättre förståelse i den infrastruktur- och energikrav som behövs för att ta ES-30 i drift. Betyder det här att ni planerar att testflyga mellan Sverige och Åland? “Det finns flera delar av certifieringsprocessen där samarbetet med Åland potentiellt skulle kunna vara ett stöd. Inom områden som markhantering till exempel. Men vi planerar inte att ha vår flygtestkampanj där”, skriver bolaget. Hittills har bolaget kommunicerat att 400 miljoner kronor har tagits in i riskkapital från EQT Ventures, Breakthrough Energy Ventures, Saab, Lower Carbon Capital, European Investment Council, Mesa Air Group, United Airlines Ventures och Air Canada. Bakom Heart Aerospace står Anders och Klara Forslund. I ett reportage i Breakit berättar de om utvecklingen av flygplanet och vad som krävs för att få upp maskinen i luften inom de närmsta åren. Läs hela reportaget här.