Fonden Emblem har lanserats av Bénédicte de Raphélis Soissan och Guillaume Durao och än så länge har de tagit in 50 miljoner euro, eller närmare 560 miljoner kronor. Planen är att resa ytterligare 25 miljoner euro innan årsskiftet. Det framgår av ett pressmeddelande från nylanserade fonden Emblem. Hela Norden lyfts fram som intressanta, men med ett fokus på framförallt Danmark och Sverige. “Under de två första åren i en startup handlar allt om hustling och hantverk, det sätter mycket press på grundare som är i behov av stöd. Vi ska vara med och hjälpa grundarna att bygga helt nödvändiga saker som kultur och produkt och att tackla de utmaningar entreprenörerna möter tidigt i sin resa”, säger Guillaume Durao och fortsätter. “Vi har valt att fokusera på Frankrike och Norden eftersom att det är där vi har mest närvaro och eftersom att det fortfarande finns ett stort behov av stöd i sådd-fasen.” Grundarna har olika bakgrund. Guillaume Durao har arbetat på Mangrove Capital Partners och Idinvest. Bénédicte de Raphélis Soissan drev tidigare sin egna startup Clustree och har arbetat med Northzone. De har sedan tidigare gått in i svenska bolag som Alrik, ArK Kapital, Goals, and Scapin. Deras investeringar i den första fonden ska vanligtvis ligga någonstans mellan 5 miljoner kronor och 33 miljoner kronor i totalt 25 till 30 bolag. Några områden som fonden intresserar sig för är AI, SaaS, fintech, arbetsplatslösningar och digital hälsa. Bland investerare finns grundare bakom bolag som Ple, Spendesk, Peakon, Dixa och Zendesk, liksom danska Vaekstfonden, institutionella investerare som Edenred och olika family offices.