Sök

Annonssamarbete med Svea

Har du koll på statistiken? Så här vill kunderna betala (och inte betala) i din e-handel

Svea Banke-handelBetalningar

Rikki Thornton, Svea Bank.

Hannah Runsten

Att det är viktigt att behandla sina kunder väl när det är dags att betala kommer förmodligen inte som någon nyhet. Inom e-handeln blir detta extra tydligt. Svea Bank har gjort en genomgång av hur vi svenskar (och våra nordiska grannar) vill betala när vi handlar online. Här är fem punkter du behöver känna till.

1. Fler betalade sitt senaste köp med Swish än med kort

I Svea Banks rapport i tre delar om betalningar i Norden kan man tydligt se att betal- och kreditkorten har fått konkurrens. Nästan tre av tio (29 procent) svarar att de betalade sitt senaste köp med Swish – när man lägger ihop både betal- och kreditkort når de bara upp till 25 procent. Även fakturaköpen är populära, 21 procent valde faktura vid sitt senaste köp.

”Rapporten visar också att hela 64 procent har avbrutit ett köp online det senaste året för att deras föredragna betalmetod saknades. Att veta hur kunderna vill betala, och sedan erbjuda det alternativet, är med andra ord en central del i varje e-handlares framgång”, säger Rikki Thornton som är marknadschef för betallösningar på Svea Bank.

2. Det finns många anledningar till att avbryta ett köp – och unga avbryter mest

Utöver att ”rätt” betalmetod saknades finns det så klart fler anledningar till att avbryta ett köp i kassan. Nästan lika många har avbrutit ett köp för att det kändes osäkert att genomföra transaktionen, och många har backat för att de ombads fylla i personlig information manuellt. Det finns också ett tydligt mönster – ju yngre din kund är desto större risk att de hoppar av. 71 procent av Nordens 18–29-åringar har till exempel avbrutit ett köp för att det kändes osäkert, medan samma siffra för de som fyllt 60 år bara är 44 procent.

”Unga ställer mycket högre generella krav på en friktionsfri shoppingupplevelse online, medan de som är lite äldre – och kanske e-handlat i internets barndom – tenderar att vara lite mer förlåtande. Det här gör också yngre konsumenter mer känsliga för när något känns osäkert eller opålitligt”, förklarar Rikki Thornton.

Svenskarna är faktiskt klart mest förtjusta i fakturabetalning

Att betalningen ska kännas säker och friktionsfri är med andra ord viktigt, men det ska också gå snabbt. Det betalningsalternativ som svenskarna anser är allra tryggast är fakturabetalning.

”Och det är inte så konstigt, med faktura hinner kunden få hem och godkänna produkten innan det är dags att betala. Det innebär också att kunden inte behöver ligga ute med pengarna under en eventuell returprocess. Svenskarna är faktiskt klart mest förtjusta i fakturabetalning bland de nordiska länderna.”

3. Svenskarna provar nya betalsätt

Jämfört med sina nordiska grannar är svenska konsumenter extra sugna på att prova olika betalsätt. Vare sig det gäller fakturaköp, den digitala plånboken eller kontaktlösa betalningar så leder Sverige ligan när det gäller hur många som provat.

”Sverige har en historia av att vara hem åt många fintech-innovationer som sedan spridit sig i världen. Det här tror jag gör att svenskarna också är bra på att ta till sig ny teknik.”

Så hur ska man då kunna välja rätt betalmetoder när olika målgrupper har olika preferenser, och dessutom skiftar när nya lösningar blir populära? Enligt Rikki Thornton är samarbetet med din PSP – det vill säga den aktör som levererar din checkout – viktigt här.

”Ta samtalet om målgrupper och betalmetoder med dem som levererar din checkout, om du har en sådan leverantör. För Svea Banks två helhetslösningar Payson by Svea och Svea Checkout är det här frågor som vi ofta pratar igenom med våra anslutna e-handlare.

Klicka här om du vill läsa mer om hur ni kan maximera avsluten i er kassa.

4. Kassalösningen är den viktigaste trovärdighetsfrågan

Olika betalningsmetoder är som sagt olika populära, och anses också vara mer eller mindre säkra. Men på frågan vad som avgör varför en viss betalmetod känns trygg är det vanligaste svaret att det beror på om de känner igen sig i kassan eller checkouten.

”I Sverige anger 51 procent att det viktigaste för hur trygga de är med en viss betalningsmetod är att de känner sig trygga med kassalösningen som erbjuder metoden. En välkänd kassalösning som de använt förr är en viktig förutsättning för att kunderna ska känna sig trygga, förklarar Rikki Thornton.

5. Mobile first – om du inte vet vad det betyder så kan du snart få problem

Och till sist, 47 procent av Sveriges online-konsumenter blir frustrerade när betalningsprocessen inte är optimerad för mobilen. Även här toppar svenskarna listan framför sina nordiska grannar. Mobile first innebär helt enkelt att en sajt inte längre ska mobilanpassas – i stället ska den byggas för mobilen och sedan kanske anpassas till desktop.

”Här är det många e-handlare som fortfarande inte kommit hela vägen, utan besökarna tvingas sitta och zooma i telefonen för att genomföra betalningen. Det riskerar att resultera i många avbrutna köp, så se till att betalningen är lika friktionsfri i mobilen som på datorn”, avslutar Rikki Thornton.

Svea Banks rapport ”Payments in the Nordics” är en rapportserie i tre delar som på djupet beskriver hur svenska och nordiska konsumenter betalar och vill betala online och i butik. Här kan du ladda ner den andra delen i rapportserien helt gratis.

Läs mer