I slutet av förra året sa Christer Åberg, vd:n för husdjurskedjan Zoo.se, att bolaget precis som många andra stod inför ett vägval. Antingen skulle man trycka på bromsen och bli mer försiktiga eller så skulle man fortsätta expansionen med förstärkt rustning (bolaget hade precis tagit in 45 miljoner kronor). Christer Åberg och resten av ägarkretsen, däribland grundarfamiljen Hulthén, Eequity, Coeli och finländska Mandatum förordade det senare alternativet och med nya pengar i kassan var ledningen sugna på förvärv. “Prislapparna har blivit rimligare än vad de var för ett och ett halvt år sedan”, sa Christer Åström. Idag har bolaget gjort slag i saken. I ett pressmeddelande meddelar bolaget att det köper e-handelsbolaget Tinybuddy, en mindre rival med en omsättning på 120 miljoner kronor. Med förvärvet omfattar Zoo-koncernen 14 butiker i Sverige samt e-handel inom hela Europa. Tinybuddys grundare Tim och Louise Jansson blir genom affären delägare i Zoo.se. ”Tinybuddy med deras digitala approach och entreprenöriella inställning är en perfekt match för oss och vi kommer fortsätta att bearbeta marknaden via två starka varumärken”, säger Christer Åberg i en kommentar. Med förvärvet når hela koncernen ett värde på nära 1 miljard kronor, säger vd:n till DI. Zoo.se höjer också sin prognos för helåret 2023. Nu beräknas koncernen omsätta omkring 800 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 500 miljoner kronor under 2022.