Sök

Avhoppare ska utmana snusjätten – "Ingen kan mäta sig med oss"

HayppSnuset.see-handel

Cecilia Haglund och Carl Pilo Karth på Snuset.se. Foto: Privat/Montage

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Haypps e-handel utmanar de fysiska snusbutikerna. Nu kommer en utmanare till utmanaren.

En trio avhoppare ger sig in kampen om snusköparna på nätet.

“Vår kompetens är unik", säger Carl Pilo Karth, marknadschef på nybildade Snuset.se.

Tänk dig att du att startar ett bolag med två kära kollegor nästan helt utan behov av startkapital. Tänk sedan att ni med hjälp av djup bransch- och specialistkunskap kan vara tämligen säkra på att omsätta runt 20 miljoner kronor i en konjunkturokänslig bransch – redan under det första året. Lägg till att det därefter, även om det inte är ditt mål, finns en ganska fet chans att marknadsledaren vill köpa upp ditt bolag efter ett par år, något som skulle göra dig till miljonär flera gånger om.

Den drömmen låter inte helt fel. Men det är faktiskt verklighet för Carl Pilo Karth, Cecilia Haglund och Stefan Bensmo. De har samtliga en lång bakgrund på Haypp (som är totalt dominerande på onlinemarknaden för snus i Sverige) och de har nyligen beslutat sig för att starta eget, Snuset.se (domänen var faktiskt ledig!)

“Vår kompetens är unik. Jag tror att ingen kan mäta sig med oss när det handlar om kompetens om att sälja snus på nätet. Vi har varit med och byggt upp den här marknaden”, säger Carl Pilo Karth till Breakit.

Han medger att det är ett kaxigt uttalande, men menar samtidigt att det finns fog för påståendena. Trion har i alla fall sammantaget närmare 20 års erfarenhet av den unga snusmarknaden på nätet och de har tre olika expertområden: inköp (Stefan Bensmo), lager/logistik (Cecilia Haglund) och marknad/sökordsoptimering (Carl Pilo Karth). 

Tvåa eller trea 

Det var Stefan Bensmo som formellt drog igång bolaget som i registerna heter Get This Globe AB. Namnet till trots så har inte det nya bolaget några globala planer, inte heller några ambitioner om fälla Haypp som under de senaste åren förvärvat många konkurrerande bolag och vars marknadsandel är nästan lika stor som marknaden. Haypp, som numera även får visst motstånd från Inkclub-ägaren Madhats satsning på snus, omsatte 2,6 miljarder kronor under 2022 där drygt 80 procent genererades i Sverige och Norge.   

Det går att frodas i gigantens skugga tror trion bakom Snuset.se.

“Vi vill inte krossa eller bli krossade. Vi vill bidra till en bättre fungerande marknad, men vi tror inte att vi kommer kunna passera Haypp. Däremot kan vi bli en god två eller trea. Det räcker gott och väl för att sätta ett avtryck”, säger Carl Pilo Karth.

“Haypp är en jätte och som jätte är det svårt att ta hand om allting. Vi vill ha en närmare relation med både leverantörer och kunder. Vi vill vara snabbare på att svara, ha bättre kundservice och ha innehåll på sajten som faktiskt besvarar de frågor som kunderna har. Där känner vi att det går att göra ett bättre jobb”, fortsätter han.

Han och Cecilia Haglund anslöt till snusutmanaren bara för någon månad respektive någon vecka sedan. Det gick snabbt att sätta igång, de nödvändiga programvarorna går att köpa och det krävdes inte startkapital i någon nämnvärd omfattning (bolaget har bara tagit in en mindre extern ägare). Nu pågår testförsäljning.

“Vi är igång, men det är som när man sjösätter en träbåt. Den läcker lite i början, och den måste svälla lite grand först. Man måste kanske till och med ta fram öskaret. Där är vi nu. Men i mitten av mars kommer vi att vara i full gång”  

Söker inget hemligt recept

Carl Pilo Karth jobbade under flera år med Haypps sökordsoptimering, SEO – ett område som är kritiskt för snushandlare med tanke på att alla sorters vanlig reklam i princip är förbjudna.

“Om man inte har känningar i branschen tror jag att det är svårt att komma in och göra ett bra jobb. Det är en speciell bransch och det är väldigt mycket lagstiftning, inte minst vad gäller marknadsföring”, säger Carl Pilo Karth. 

Men hur stort är utrymmet att göra smartare saker än konkurrenterna när det kommer till sökord – vad är det ni kan som inte de andra kan? 

“Där får jag nog hänvisa till affärshemligheter. Det finns en massa saker man kan göra om man är kunnig om, och intresserad av, branschen. Det är svårt för mig att utveckla utan att säga för mycket”, svarar han kryptiskt.

Målet är som tidigare berörts att omsätta 20 miljoner kronor redan under det första verksamhetsåret. Det är Carl Pilo Karth övertygad om att det nya snushandlarbolaget kan nå. 

“Vi har ett bra recept, som vi tror på och som är beprövat”, säger han.

Vad är det största hotet?

“Jag ser inga hot på det sättet. Där är vi ganska säkra. Det skulle vara om någon av oss tre bryter handleden eller något”, svarar han.

Siktet är inledningsvis satt på den svenska marknaden. När bolaget har fått fäste i vår del av Europa kommer grundarna börjar blicka mot kontinenten. Carl Pilo Karth nämner Tyskland och Holland, marknader där det vita, tobaksfria snuset blir allt mer populärt (precis som i Sverige). 

Var kommer ert bolag vara om fem år? 

“Då omsätter vi 250 miljoner på fem marknader. Vi kommer inte vara störst, men ändå ganska stora”, säger marknadschefen. 

Carl Pilo Karth som var bland de tio första anställda på Snusbolaget (som senare blev Haypp). Han säger att de före detta kollegorna har skickat hälsningar enbart av typen “lycka till” när de fått höra om startupbolaget i branschen. 

“Jag tror att Haypp delar synen på att konkurrens är något bra”. 

Det är väl sådant som man bara säger och inte riktigt menar? 

“Jag tror faktiskt att de uppskattar oss. Det är ensamt på toppen och sällskap är väl aldrig fel”. 

LÄS MER: Startade Haypp som tonåringar – nu blir de mångmiljonärer

Läs mer