Fredrik af Klercker har skapat sig ett namn inom den svenska modescenen via sin podcast Stiljournalen som han driver tillsammans med Filip Strömbäck. Tillsammans med en annan modeprofil, Plaza Uomo-chefredaktören och Götrich-delägaren Erik Mannby, startade han för två och ett halvt år sedan second hand-ehandeln Pete & Harry. Bolaget är en av många utmanare som vill göra vintage och second hand hett. Än så länge har satsningen resulterat i en omsättning som under 2022 landade på drygt 7 miljoner kronor, efter en tillväxt på 60 procent på helåret. Som draglok har duon sin trovärdighet och upparbetade kanaler som når stora delar av de stilintresserade männen i Sverige. “Min mormor lärde mig att ta hand om gamla saker och min första smoking var min morfars från 1920-talet som var i nyskick när jag fick den. Idag står det fyra påsar med kläder här på mitt skrivbord som jag ska laga. Jag vill förmedla att saker inte är slit och släng och tycker att det är kul. Hela det här bygger på vår passion och det är hela tiden en utmaning att inte vilja bli high on your own supply”, berättar Fredrik af Klercker för Breakit. Nu ska Pete & Harry ta ytterligare kliv framåt. En mindre nyemission på 3 miljoner kronor från befintliga delägare har genomförts. Den ska ta bolaget till lönsamhet under året. Dessutom finns det planer på expansion både geografisk (växa i Norden) och demografisk (mode för kvinnor). Redan idag går 21 procent av de totala ordrarna utomlands och bolaget har sålt till totalt 52 länder. “Vi tittar mycket på hur vi ska växa stort i Norden framförallt. Den internationella kundkretsen får komma naturligt ovanpå det. Sen vill vi självklart bli globala på lång sikt, men då måste vi också hitta ett sätt att göra den tillväxten miljövänlig och lösa olika fraktproblem”, säger Fredrik af Klercker och fortsätter: “Vi ska sakta men säkert bygga upp kvinnomodet, så att vi inte förhäver oss. Från mars och framåt kommer vi att ta in mer kläder där. Vi har inte öppnat flodluckorna ännu, det är en enorm marknad jämfört med herrkläder och de har varit bättre på det cirkulära beteendet.” Samtidigt finns det fler aktörer på marknaden för second hand. För det första finns det traditionella second hand butiker, för det andra finns det etablerade marknadsplatser som Blocket och Tradera. Och för det tredje och fjärde så har stora modejättar lanserat både sina egna program för begagnade kläder och gjort investeringar i nya digitala plattformar för second hand som Sellpy. Fredrik af Klercker lyfter däremot fram att de har nischat sig mot ett premium-segment och att de har sina egna styrkor för att lyckas växa på marknaden. “Det som är vår styrka är hur vi hela tiden har lyckats effektivisera tiden och kostnaden från att någon vill sälja en skjorta till att vi får upp den i butik. Vi är väldigt duktiga på att skala bort tid. Sen är vi väldigt hårda med vad vi tar emot och inte, att det är välkända märken med bra kvalitet och att allt är helt och rent. Vi vill inte vara en marknadsplats, alla varor ska gå genom oss som garant mot köparen”, säger han. Hur skalbar är den modellen? “Det finns två utmaningar i skalbarheten som jag ser i en sån här tjänst. Det första är att få in varorna, där ser vi egentligen inga begränsningar. Du kan bara tänka själv hur många Ralph Lauren-skjortor som finns hemma hos människor. Sen är det skalbarheten på personal och system.” “Vi har varit väldigt bootstrapped. Men från arbetet vi gjort nu så kan vi teoretiskt se hur vi genom att öka personalen gånger två kan öka kapaciteten gånger fem. Det är en styrka också att vi håller oss i ett premiumsegment, vi blir inte överösta av för många varor.” De största ägarna i Pete & Harry är Fredrik af Klercker, Erik Mannby och Fredrik Daun som tillsammans äger 65 procent av bolaget.