Coupleness grundades under pandemi- och skilsmässoåret 2020 (separationerna ökade till över 25.000 det ödesdigra året) med målet att rädda kärleksrelationer med sitt digitala kommunikationsverktyg. Ambitionerna var höga från start. Bolaget ville göra skillnad för miljontals människor. Men i februari i år tog kraften slut. Då lämnade bolaget in anmälan om frivillig likvidation till Bolagsverket. Coupleness lägger helt enkelt ner. ”Anledningen till att vi går in i likvidation nu är att vi inte kan ta Coupleness till den globala produkt med lönsamhet som vi ville”, säger vd Jenny Holmström. Hon är medgrundare av Coupleness tillsammans med Ted Rosén. Just nu sker förhandlingar om att sälja hela eller delar av bolaget till en närliggande aktör med förhoppningen om att det kan bli en nystart för användarna. ”Vi är ett så litet team och kan inte få den lönsamhet som vi önskar. Vi har för lite muskler för att göra det.” Nu hoppas Jenny Holmström att en försäljning kan ta delar av Coupleness vidare. ”En försäljning öppnar en ny dörr för oss och för bolaget”, säger vd:n som beskriver Coupleness som sin baby. Det var inget särskilt som hände. Snarare var det så att ångan tog slut. ”Den här typen av beslut fattas inte över en natt. Det har vuxit fram under de senaste månaderna”, säger Jenny Holmström. ”När vi tittade på affären och resurserna så såg vi att vi inte kunde ta det vidare.” Jenny Holmström återkommer till att det var de tekniska musklerna som saknades. Att vara pionjär i sin genre ställer höga krav på att växla upp snabbt, krav som blev svåra att leva upp till. VALDE BORT NYTT KAPITAL 2021 stängde bolaget en såddrunda på 9,3 miljoner kronor, där Icebreaker var ledande investerare. Deltog i rundan gjorde även Joachim Hedenius, medgrundare Kry, Marcus Lewold, operativ chef på Epidemic Sound och tidigare Truecaller-profilen Kim Fai Kok. På ägarlistan finns också relationsexperten och psykologen Linn Heed, journalisten Nina Johansson Campioni och ängelinvesteraren Zakaria Hersi. I januari för ett år sedan gjorde Coupleness en stjärnvärvning då Daniel Skantze plockades in som fjärde medgrundare (dit även produktchefen Peter Viksten räknas) i bolaget. Han kom närmast från AI-bolaget Pelatrion och tog rollen som Coupleness teknikchef. När kapitalet togs in och värvningen gjordes var ambitionerna fortfarande på topp. ”Från dag ett ville vi bygga en tjänst som skulle hjälpa miljontals människor världen över. Det var med de ambitionerna som vi skalade upp och tog in pengar”, säger Jenny Holmström. ”Vi har tagit in kapital men vi har levt sparsamt med våra medel och försökt göra så snabba produktförändringar som möjligt men inte haft tekniska muskler.” På ett sätt är marknadsläget bra för Coupleness, säger vd:n. ”Egentligen tror jag att folk behöver vår produkt mer än någonsin.” När det kommer till att ta in kapital för att växla upp tog grundarna en annan väg. ”Försäljningen till den nya aktören är bättre än att vi tar in nya pengar.”